واکنش پوتین به بحران پناهجویان در مرز بلاروس

 «ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به جنگ‌افروزی‌های کشورهای غربی در عراق و افغانستان، گفت غرب مسئول بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان است.

در حالی که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه بلاروس است، پوتین شامگاه شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که از نظر او، بلاروس مقصر بحران پناهجویان نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد: «فراموش نکنیم که این بحران‌های مرتبط با مهاجران از کجا آمده است. آیا بلاروس در این مشکلات پیشگام است؟ خیر، علت‌های این بحران‌ها را خود کشورهای غربی و اروپایی ایجاد کردند».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به درگیری‌ها در عراق و افغانستان خاطرنشان کرد که کُردهای عراقی و افغان‌ها در میان مهاجران در مرز بلاروس هستند.

واکنش پوتین به بحران پناهجویان در مرز بلاروس

پوتین ادامه داد: «بلاروس هیچ ربطی به آن (بحران پناهجویان) ندارد. این واقعیت که آنها از طریق بلاروس آمده‌اند تعجب آور نیست زیرا بلاروس برای کشورهای مبدأ ورود بدون روادید دارد».

به نوشته رویترز، وی نظامیان لهستانی در مرز بلاروس را متهم کرد که مهاجران را مورد ضرب و شتم قرار داده، بالای سر آنها شلیک هوایی انجام داده و شب‌ها پروژکتورهای قدرتمند و آژیرهای کرکننده‌ای را روشن می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: «این واقعاً با تفکرات بشردوستانه که ظاهراً زیربنای همه سیاست‌های همسایگان غربی ما هستند، مطابقت ندارد».

پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره بحران پناهجویان گفت‌وگو کنند زیرا که اکثر مهاجران می‌خواهند به آلمان بروند و مسکو هیچ ارتباطی با این بن‌بست ندارد.

طی روزهای اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان مستقر شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب مواجه هستند.

«جولیان اودل» از سیاستمداران فرانسوی که کشورش همواره ادعای خاستگاه قوانین حقوق بشری را دارد، گفته بود که هرگز نباید اجازه ورود این مهاجران به اروپا داده شود و آنها از یخبندان بمیرند بهتر از آن است که به اروپا وارد شوند.

این در حالی است که پلیس لهستان از جان باختن دومین پناهجو در شرایط سخت آب‌وهوایی در مرز این کشور با بلاروس خبر داد.