دولت آمریکا خانه پوشالی است

یک کهنه‌سرباز آمریکایی اذعان کرد کشورش در ویتنام یا افغانستان دولت دموکراتیکی برقرار نکرد.

این کهنه‌سرباز که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد در گفت‌وگو شبکه «فاکس نیوز» درباره جنگ‌های ویران‌گر آمریکا گفت: «همه این‌ها به گناه اصلی برمی‌گردند، اینکه ما واقعاً دولتی دموکراتیک در هیچ‌کدام از این کشورها ایجاد نکردیم».

او در ادامه گفت: «به‌طور ویژه در ویتنام، اشتباهات بسیار زیادی مرتکب شدیم که اصلاً جالب نیست. به‌خاطر شغلی که داشتم به اطلاعات مشخصی دسترسی دارم و این‌ها واقعاً مضحک بودند. وضع افغانستان هم بهتر نبود».

این سرباز سابق ارتش آمریکا در ادامه گفت: «ما خانه‌ای پوشالی درست کرده‌ایم و نام آن را دولت گذاشته‌ایم».

دولت آمریکا خانه پوشالی است

این نظریه‌پرداز آمریکایی در بخش دیگری از مقاله خود نوشت که ایالات متحده باید به این درک برسد که هیج اقدام در دسترس استراتژیکی برای جبران شکست خود در افغانستان وجود ندارد و نمی‌تواند تعهدات جدیدی در مناطق دیگر بدهد چرا خروج بی برنامه و شتاب‌زده از افغانستان موجب نا امیدی دوستان آمریکا و خوشنودی دشمنان و سردرگرمی ناظران شده است.چندی پیش نیز «هنری کسینجر»  وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در یادداشتی به مقایسه اتفاقی که برای آمریکا در افغانستان افتاد با شرایطی که این کشور در عراق و ویتنام دچار آن بود، پرداخت و نوشت: «زمانی که ایالات متحده آمریکا جان سربازانش را به خطر می‌اندازد و با استفاده از جایگاه خود کشورهای دیگر را با خود همراه می‌سازد، باید این کار را بر اساس مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک و سیاسی انجام دهد؛ از لحاظ استراتژیک باید بتواند شرایطی که در آن می‌جنگیم را توصیف کند و از نظر سیاسی باید چارچوبی که طبق آن، نتایج حاصله در کشور مربوطه و در سطح جهانی حفظ می‌شود، مشخص شود».

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. 

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.