قصدی برای تعامل با دولت لبنان نداریم

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بحران به وجود آمده میان این کشور با لبنان با تکرار ادعاهای خود و سایر مسئولان سعودی ضد حزب الله اعلام کرد که طبقه سیاسی لبنان باید به هژمونی حزب الله پایان دهند و ریاض در حال حاضر قصد ندارد با دولت لبنان تعامل داشته باشد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت، ما در این برهه زمانی هیچ سودی در ارتباط برقرار کردن با دولت لبنان نمی‌بینیم.

فیصل بن فرحان افزود، ما معتقدیم که طبقه سیاسی لبنان باید اقدامات لازم را برای رهایی این کشور از هژمونی حزب الله انجام دهد.

هنگام آغاز بحران فعلی میان ریاض و بیروت فیصل بن فرحان اعلام کرد، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به تسلط مداوم حزب الله بر صحنه سیاسی لبنان و بی‌میلی که در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم، فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.

قصدی برای تعامل با دولت لبنان نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان که کشورش در سال‌های اخیر متهم به تلاش برای ایجاد درگیری‌های داخلی در لبنان است در اظهاراتی که از آن‌ها به عنوان دخالت آشکار در امور داخلی لبنان ارزیابی می‌شود، ادعا کرد که فضای سیاسی لبنان تحت تسلط حزب الله است.

«جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده و گفته بود که این نیروها نیز همانند حزب الله از خود و کشورشان حفاظت می‌کنند. این اظهارات منطقی که در بازه زمانی کنونی منتشر شده با واکنش غیرعادی و تند عربستان مواجه شد که سفیر خود را از بیروت فراخوانده، سفیر لبنان را اخراج و واردات از این کشور را ممنوع کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حالی بار دیگر علیه حزب الله لبنان بیان می‌شود که رهبران این حزب و در راس آن‌ها «سید حسن نصرالله» با هوشیاری تمام توانسته‌اند تمام برنامه‌های غرب و عربستان سعودی برای راه اندازی درگیری‌های داخلی و فرقه‌ای در لبنان را از بین ببرند و سدی محکم در برابر این توطئه‌ها بوده اند.