حمله هکرهای پاکستانی به مقام‌های سابق دولت غنی

بازرسان تهدیدان فیس‌بوک که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کردند، گفتند که این گروه هکرها که در صنعت امنیت، با نام "سایدکُپی" شناخته می‌شوند، اقدام به انتشار لینک‌هایی می‌کردند که به وبسایت‌هایی با بدافزارهای جاسوسی متصل بوده و می‌توانست بر دستگاه‌های افراد (اعم از تلفن همراه، رایانه و غیره)  نظارت کند.

افراد مرتبط با دولت افغانستان ، ارتش و مجریان قانون در کابل، از اهداف و گروه‌های مورد هدف بودند. فیس‌بوک گفت که در ماه اوت، "سایدکپی" را از این شبکه اجتماعی حذف کرده است.

فیسبوک که به تازگی نامش را به "متا" تغییر داده است، گفت که این گروه، از شخصیت‌های ساختگی زنان استفاده می‌کرده تا با جلب اعتماد گروه‌های هدف، آن‌ها را به باز کردن لینک‌های "فیشینگ" و نصب پیام‌رسان‌های مخرب وادار کند.

حمله هکرهای پاکستانی به مقام‌های سابق دولت غنی

مایک دویلیانسکی، مدیر بخش "تحقیقات جاسوسی سایبری" فیسبوک گفت: پیدا کردن هدف نهایی چنین حملاتی، همیشه برای ما سخت است؛ ما نمی‌دانیم که دقیقا چه کسانی (از این اقدام) آسیب دیدند و نتیجه نهایی این اقدامات چه بوده است.

پلتفرم‌های بزرگ مجازی و سرویس‌های پست الکترونیکی، از جمله فیسبوک، توییتر، گوگل و لینکدین، گفته‌اند که در روزهای تسلط سریع طالبان بر افغانستان، اقداماتی برای بستن حساب کاربران افغان در سرویس‌های خود انجام داده‌اند.

فیسبوک گفت برای حفظ امنیت کارکنانش در افغانستان و همچنین برای انجام تحقیقات درباره فعالیت هکرهای مذکور که به گفته فیسبوک، در آوریل و اوت سال جاری افزایش یافته بود، تاکنون این موضوع را فاش نکرده بود. این شرکت گفت، هنگامی که این عملیات متوقف شد، این اطلاعات "مستدل و محکم" را در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار داد.

بازرسان فیسبوک همچنین مدعی شدند که در ماه گذشته میلادی، حساب‌های کاربری دو گروه هکری مرتبط با اطلاعات نیروی هوایی سوریه را نیز مسدود کرده‌اند.

فیسبوک مدعی شد، یکی از این دو گروه، که با نام "ارتش الکترونیک سوریه" شناخته می‌شود، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و دیگر مخالفان نظام حاکم این کشور را هدف قرار داده و گروه دیگر، که به “APT-C-۳۷” شهرت دارد، به "ارتش آزاد سوریه" و مقامات سابق نظامی این کشور که به مخالفان پیوسته‌اند، حمله کرده است.