در صورت شکست من در انتخابات، درترکیه هرج و مرج می‌شود

رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) تاکید کرد که اگر اپوزیسیون در انتخابات بعدی پیروز شود، ترکیه به هرج و مرج کشیده خواهد شد.

به نوشته وبگاه «بیانت»، « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه در جلسه روز چهارشنبه حزب حاکم عرالت و توسعه گفت: «حزب اصلی اپوزیسیون جمهوریخواه "خلق" بازی را انجام می‌دهد که برای کشور ما مضر است.»

اردوغان گفت: «کسانی که حزب خلق را هدایت می‌کنند، بازی‌ای را انجام می‌دهند که ظاهراً برای آن‌ها سودمند است اما به همان اندازه برای کشور ما مضر است.»

بر اساس این گزارش، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بعدی این کشور قرار است در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود. حزب حاکم درخواست اپوزیسیون برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده است .این در حالی است که  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه به طور مداوم آراء خود را از دست داده است.

اردوغان در ادامه گفت: «اگر آنها پیروز شوند، ترکیه به هرج و مرج با پایانی نامشخص کشیده خواهد شد. ما این را نمی‌گوییم، تاریخ می‌گوید.  زنجیره‌ای از کودتاهایی که نخست‌وزیر سابق را به دار آویخت و جوانان این کشور را به چوبه‌دار فرستاد، این را می‌گوید. بحران‌های سیاسی و اقتصادی دهه ۷۰ و ۹۰ که هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل کرد، این را می‌گوید.مقام‌های بلندپایه "پ‌ک‌ک" و بلندگوهای سازمان تروریستی گولن این را می‌گویند، حتی نمایندگان پارلمان خودشان هم این را می‌گویند.»

وی ادامه داد: «نگران نباشید، آنها موفق نخواهند شد، زیرا ترکیه، ترکیه قدیم نیست. ملت ما از آنچه در حال رخ دادن است آگاه است. زمانی که ملت ما در ژوئن ۲۰۲۳ به مراکز رای گیری بروند، به کارهای ما و این قدرت‌های سیاه نگاه خواهند کرد. در برابر چنین تصویری، همه به حزب عدالت و توسعه و اتحاد خلق روی خواهند آورد.»

اردوغان

 

این در حالی است که سیاست‌ها و رفتارهای ترکیه  در دوره اردوغان در سال‌‌های گذشته به طور فزاینده‌ای به سمت تنش‌زایی و ایجاد مشکلات خرد و کلان برای همسایگان و کشورهای منطقه پیش رفته است و سیاست «تنش صفر با همسایگان» که بخش مهمی از راهبرد حزب عدالت و توسعه در سال‌های اولیه به قدرت رسیدن این حزب را تشکیل می داد، رنگ باخته و  ترکیه به رهبری اردوغان در سال‌های بعد به تنش حداکثری با بسیاری از کشورهای منطقه رسیده است.

از سوی دیگر حزب عدالت و توسعه با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ مواجه است و طبق آخرین نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت اردوغان در پی بحران لیر، رکود شدید و بحران دولت مرکزی با کُردها در سه سال گذشته به شدت پایین آمده است.

مؤسسه نظرسنجی ترکیه‌ای «ماک» نیز در تازه‌ترین گزارش خود که در پنجم آبان‌ ماه منتشر شد، نوشت که خشم و عصبانیت در جامعه ترکیه وجود دارد و در نظرسنجی صورت گرفته در خصوص رأی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ۴۲ درصد گفته‌اند که به اردوغان رأی نخواهند داد و ۳۷ درصد هنوز حامی او هستند. «محمد علی کولات» رئیس این مؤسسه به روزنامه زمان ترکیه گفت که اردوغان همان‌طور که حزب عدالت و توسعه را به جایگاه و قدرت کنونی رساند، همان‌گونه نیز عامل شکست و افول آن خواهد شد.

اوضاع اقتصادی ترکیه در ماههای گذشته به شدت بحرانی بوده به گونه‌ای که ارزش لیر از ۱.۱۷ لیر در برابر دلار در آگوست سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۰ لیر در برابر دلار طی روز های گذشته رسیده است.