اولین مشتریان «بالگرد روسی شکارچی شب»

یک مقام ارشد حوزه تسلیحاتی روسیه روز دوشنبه از تمایل امارات ، ارمنستان و قزاقستان در خرید بالگردهای رزمی پیشرفته از روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آندری بوگینسکی» مدیرعامل شرکت «روتورکرافت هلیکوپتر» روسیه گفت: برخی کشورها از جمله ارمنستان، قزاقستان و امارات متحده عربی علاقه شدیدی به  خرید بالگردهای تهاجمی پیشرفته" کا -۵۱ ام " و" ام آی-۲۸" ساخت روسیه نشان می‌دهند.»

اولین مشتریان «بالگرد روسی شکارچی شب»

وی گفت: «در نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی دبی ۲۰۲۱ که مورخ ۱۴ تا ۱۸ نوامبر در امارات متحده عربی برگزار شد، مشتریان خارجی علاقه زیادی به این بالگردهای پیشرفته رزمی نشان دادند. هیأت‌هایی از ارمنستان، قزاقستان، مالزی، موریتانی، امارات و عربستان سعودی در این  نمایشگاه هوایی حضور داشتند و همکاران ما فعالانه در حال کار هستند و ما از نتیجه‌ای که به دست آورده‌ایم راضی هستیم». 

به گزارش تاس، نمایش بالگرد جدید روسیه موسوم به «شکارچی شب» یک نمایش جهانی بزرگ در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۱ بود. روسیه قبلاً هرگز این بالگرد رزمی را در نمایشگاه‌های هوایی بین‌المللی به نمایش گذاشته بود. بالگرد تهاجمی کا-۵۲ نیز برای اولین بار در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش درآمد. این دو بالگرد در برنامه پروازی نمایش هوایی شرکت کردند تا حرکات و مانورهای آکروباتیک را در یک نبرد واقعی هوایی به نمایش بگذارند. کا-۵۲ ام مجهز به رادار آرایه فازی جدید و موشک‌های دوربرد است.

مقام‌های روسیه چندی قبل  نیز از تمایل امارات در ساخت جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ خبر دادند.

«ویکتور کلادوف» رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی شرکت دفاعی «راستک» که در «نمایشگاه بین‌المللی هوایی دبی» حضور دارد گفت که این کشور بار دیگر در حال گفت‌‌وگو با شرکت‌های اماراتی برای مشارکت در ساخت جنگنده سوخو-۵۷ است.

وی گفت: «روسیه هیچ گونه شرایط سیاسی برای همکاری با کشورها در زمینه نظامی تعیین نمی‌کند».

جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ ساخت روسیه در نمایشکاه بین‌المللی هوایی دبی حضور دارد و مقام‌های روسیه  روز سه شنبه با «محمد بن زائد آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 یک مقام ارشد نظامی امارات متحده عربی پیشتر از تمایل کشورش برای خرید جنگنده نسل پنجم خبر داده بود.  «راشد الشمسی» معاون نیروی هوایی امارات متحده عربی در نشستی در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: «ما به فن آوری جدید علاقه‌مند هستیم و بنابر این در اختیار داشتن جنگنده نسل پنجم موردی است که به نفع نیروی هوایی و پدافند امارات است.»

وزیر دفاع سابق  ارمنستان نیز اخیرا گفت که مذاکراتی با روسها جهت خرید چند فروند جنگنده «سوخو-۳۰ اس.ام» جدید در حال انجام است. ارتش ارمنستان سال ۲۰۱۹ چهار فروند از این نوع جنگنده را خریداری کرد. سوخو-۳۰ ام اس، جنگنده ای چند منظوره برای انجام انواع ماموریت‌ها در وضعیت‌های جوی مختلف است.