گوترش: راهکار «دوکشوری» تنها راه‌ حل است

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل در نشست دو روزه این سازمان گفت: با گذشت ۳۰ سال از کنفرانس صلح مادرید و با وجود شکست‌ها نباید ناامید بود، برگزاری آن کنفرانس اقدام "تاریخی" بود که به آغاز گفتگو میان دو طرف فلسطینی و اسرائیل ی منجر شده و پایه مهمی را برای صلح ایجاد کرد و ما باید بر اساس آن برای سازندگی تلاش کنیم.

گوترش در ادامه اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته شکست‌هایی وجود داشتند و بسیاری در مورد امکان دستیابی به راه‌حلی توافقی بر اساس راه‌حل دو کشوری تردید کردند اما ما نمی‌توانیم امیدمان را از دست بدهیم بلکه باید هر فرصتی را که برای احیای روند صلح ایجاد می‌شود، بررسی کنیم.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: راه‌حل "دو کشوری" همانگونه که در قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه تعریف شده، تنها راه تضمین دستیابی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به خواسته‌های مشروعشان یعنی پایان یافتن اشغالگری و تشکیل "دو کشور مستقل و دارای حاکمیت" در کنار یکدیگر و براساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی قدس برای "دو کشور" است.

گوترش: راهکار «دوکشوری» تنها راه‌ حل است

او افزود: سازمان ملل به همکاری با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود از جمله گروه چهارجانبه صلح در خاورمیانه برای رسیدن به این هدف متعهد خواهد ماند.

ملیسا فلیمینگ، معاون دبیرکل سازمان ملل در بخش ارتباطات بین‌الملل که ریاست نشست را برعهده داشت، گفت: ۳۰ سال از برگزاری کنفرانس صلح مادرید با دعوت مشترک آمریکا و شوروی سابق در آن زمان گذشته و نیز ۳۰ سال از اولین سمینار رسانه‌ای هلنسکی در ۱۹۹۱ گذشته است و با اینکه می‌دانیم بعد از این همه سال وضعیت به همان شکل باقی مانده و این ناامیدکننده است اما نمی‌توانیم ناامید شویم و یا تلاش‌هایمان را متوقف کنیم، ما به تلاش‌های خود در راستای تقویت گفتگو و ایجاد راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ادامه خواهیم داد.

رئیس کمیته فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: وضعیت فلسطین اشغال از جمله قدس شرقی نگران‌کنند است زیرا شهرک‌سازی‌ها ادامه دارند و مصادره دارایی‌های فلسطینی‌ها و اتفاقات سال جاری در غزه وضعیت ناپایداری ایجاد کرده‌اند.

ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: اسرائیل بر حفظ کنترل خود بر تمامی مرزها و نیز سیاست‌های غیرقانونی‌اش در الحاق قدس شرقی پافشاری داشته و هیچ نیتی برای برچیدن شهرک‌ها ندارد بلکه از طرح‌های جدیدی را برای افزودن هزاران واحد جدید رونمایی کرده است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل افزود: اسرائیل اصرار دارد حق بازگشتی وجود نداشته و مسؤولیت سرنوشت پناهجویان گذشته، حال و آینده با آن نیست بلکه تنها بر کنترل کامل خود بر منابع از جمله منطقه الاغوار که ۳۰ درصد کرانه باختری است، پافشاری دارد.

او با اشاره به نقش مهم جامعه جهانی در این خصوص گفت: روسیه (ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور) به دعوت از محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) برای سفر به مسکو جهت گفتگو ادامه می‌دهد و عباس نیز در سه موقعیت مختلف موافقت خود را با این سفر اعلام کرده اما نخست‌وزیران سابق اسرائیل با این گفتگو مخالفت کردند حتی چین نیز وارد این خط شد و از رهبران دو طرف برای آغاز گفتگو دعوت کرد.

یک کارشناس آمریکایی مسایل خاورمیانه نیز تاکید کرد: توسعه شهرک‌سازی‌ها از سوی اسرائیل همزمان با مذاکرات صلح در دهه نود باعث از دست رفتن قدرت حفظ وضعیت موجود و رسیدن به راه‌حلی عادلانه برای دو طرف شد.

او افزود: دولت جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) احتمال دارد در ماه‌های آینده اقداماتی را در پیش بگیرد که بتوانند در این مناقشه به ایجاد ارتباطی به عنوان یک میانجی منصف‌تر در آینده و انصراف از بسیاری از سیاست‌های وضع شده در دولت دونالد ترامپ کمک کنند.