تحرکات ناو آمریکا زیر ذره بین ارتش چین

ارتش چین سه‌شنبه اعلام کرد که با رهگیری ناوشکن آمریکا در تنگه تایوان، از دریا و هوا به طور کامل تردد این کشتی جنگی را زیر نظر دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» ارتش چین در این زمینه اعلام کرد که آمریکا با اعزام ناو شکن موشک انداز «یو‌اس‌اس میلوس» به تنگه تایوان، ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

 سخنگوی مرکز فرماندهی شرق چین در این زمینه گفت که ارتش این کشور ناوها و جنگنده‌های خود را برای رهگیری و نظارت دقیق کشتی جنگی آمریکا به منطقه اعزام کرده است.

تحرکات ناو آمریکا زیر ذره بین ارتش چین

 سخنگوی مرکز فرماندهی شرق چین در ادامه گفت که نیروهای این کشور  به هرگونه اقدام تحریک  آمیز آمریکا در منطقه با قدرت پاسخ می‌دهند.

 ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن موشک‌انداز میلیوس روز سه‌شنبه با عبور از تنگه تایوان، وارد دریای جنوبی چین شده است.

در این بیانیه ادعا شده است که حرکت کشتی‌های آمریکایی در عبور از تنگه تایوان و در دریای جنوبی چین، «فعالیتی روتین و معمول بوده» و با هدف اعمال «حقوق مشروع آزادی ناوبری» در تمام آب‌های آزاد جهان انجام شده است.

نیروی دریایی آمریکا در این‌باره مدعی شد: «عبور این کشتی از تنگه تایوان، نشان‌دهنده تعهد آمریکا به تردد امن اقیانوس‌های هند و آرام  است. ارتش آمریکا در هر مکانی که قوانین بین‌المللی اجازه دهند، پرواز کرده، کشتیرانی می‌کند و به عملیات می‌پردازد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه آمریکا و متحدانش صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا را حفظ می‌کنند، گفت در صورت وقوع اقدام یکجانبه علیه تایوان، آنها نیز اقداماتی انجام خواهند داد.