نشست اضطراری جی۷ برای بررسی بحران یورو

به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از رویترز نوشت: وزیران اقتصادی هفت کشور صنعتی جهان امروز در تورنتو کانادا گردهم می آیند تا درباره بحران بدهی ها در حوزه یورو رایزنی کنند.

این نشست به دلیل افزایش نگرانی های جهانی درباره بحران اقتصادی در ۱۷ کشور اروپایی بویژه اسپانیا برگزار می شود. کسری بودجه اسپانیا سال گذشته به بیش از ۸.۹ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. مادرید قصد دارد با افزایش مالیاتها، کاهش دستمزدها و افزایش سن بازنشستگی بخشی از کسری بودجه و بدهی های خود را کاهش دهد. اسپانیا با نرخ بیکاری بالای ۲۴ درصدی بالاترین بیکاری را در بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته در اختیار دارد.

از سوی دیگردر حالیکه پرتغال، ایرلند و یونان در زیر وام های سنگین بین المللی هستند اما موسسات بین المللی درباره اهدای وام به اسپانیا تردید دارند. علاوه بر این موضوع مسئله انتخابات یونان که در تاریخ ۱۷ ژوئن برگزار خواهد شد ممکن است منجر به خروج این کشور از حوزه یورو شود.

در همین رابطه " جی کارنی " مسئول امور رسانه ای کاخ سفید اعلام کرد: بازارهای جهانی درباره اقدامات صورت گرفته برای بهبود بحران اقتصادی اروپا و کارایی آنها تردید دارند و همین موضوع می تواند موجب وخیم تر شدن اوضاع در اروپا شود. بنابراین ما معتقدیم که باید گام های بیشتری برای حل بحران در حوزه یورو برداشته شود.

سی. ان. ان نیز به نقل از " جیم فلاهرتی " وزیر اقتصاد کانادا می نویسد: وزیران اقتصادی به همراه مدیران بانک های مرکزی آمریکا، کانادا، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا نشست فوق العاده ای را برگزار کرده و از کشورهای حوزه یورو خواهند خواست تا اقدامات خود را برای بهبود اوضاع اقتصادی افزایش دهند.

وی در ادامه افزود: مهمترین نگرانی ما در حال حاضر مطمئنا اروپاست، ضعف موجود در برخی از بانک های اروپا و این حقیقت که آنها تحت فشار هستند و این حقیقت که برخی از کشورهای حوزه یورو اقدام مناسبی برای حل بحران اقتصادی انجام نمی دهند از موضوعات مهمی هستند که در نشست امروز مورد بررسی قرار می گیرند.

این نشست در حالی برگزار می شود که در روزهای گذشته خبرهایی درباره فشار آلمان به عنوان اصلی ترین وام دهنده در میان کشورهای اروپایی، به اسپانیا برای ارائه درخواست وام از نهادهای بین المللی منتشر شد.

از سوی دیگر رویترز در گزارشی جداگانه از فشار کشورهای عضو جی ۲۰ بر آلمان برای افزایش تلاش های این کشور به منظور بهبود اوضاع اقتصادی اروپا خبر داد.

در همین رابطه " آنگلا مرکل " صدر اعظم آلمان به همراه رهبران احزاب راست گرای این کشور در بیانیه ای اعلام کردند: همه اقدامات برای افزایش ضریب اطمینان بانک های اروپایی حاضر است.

این در حالی است که " ماریانو راخوی " نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد: منطقه یورو باید با تشکیل سازمانی جدید برای مدیریت امور مالی یورو پیام روشنی را برای بازارهای مالی بین المللی بفرستد. این پیام این است که منطقه یورو با تمام قدرت به حیات خود ادامه خواهد داد و قادر است بر مشکلات اقتصادی و مالی خود غلبه کند. احتمال خروج یونان از منطقه یورو و ادامه مشکلات مالی و بدهی در اسپانیا به شدت آینده منطقه یورو را تهدید می کند.

راخوی نخستین رهبر اروپایی نیست که پیشنهاد تشکیل چنین سازمانی را مطرح کرده است. اظهارات راخوی در حالی است که نشست آتی رهبران اروپا قرار است ۲۸ ژوئن در بروکسل برگزار شود.

آلمان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو همچنان ضمن مخالفت با انتشار اوراق قرضه یورو خواستار افزایش همگرایی مالی و اقتصادی در بین اعضای یورو و اجرای تعهدات کشورهای بحران زده در زمینه سیاستهای ریاضت اقتصادی است. رشد فزاینده هزینه های بودجه طی سالهای گذشته و مشکلات بخش مسکن و سیستم بانکی آینده اقتصادی اسپانیا را به شدت تهدید می کند.

راخوی افزود اتحادیه اروپا باید در ساختارهای اساسی خود تجدید نظر کند. برخی از ساختارهای اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا نیازمند بازسازی مجدد است. اتحادیه اروپا به سازمانی جدید نیاز دارد که مدیریت مالی کلان اتحادیه اروپا را برعهده داشته باشد. این سازمان همچنین می تواند مدیریت بدهی و کسری بودجه اعضای منطقه یورو را انجام دهد.