نشست وزرای بهداشت جی ۷ با محوریت اومیکرون

نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون همچنان رد دنیا در حال شیوع است. بسیاری از کشورها سریعا به این مسئله واکنش نشان داده و قواعد سفر و محدودیت ها را تشدید کرده اند. با این همه موارد زیادی از آلودگی به این نوع ویروس در کشورهای اروپایی هم مشاهده شده است.

انگلیس به منظور بحث و تبادل نظر در این باره یک نشست از قبل برنامه ریزی نشده وزرای بهداشت عضو جی هفت را برای امروز ( دوشنبه) اعلام کرده است. این خبر را دولت انگلیس تایید کرده است. انگلیس تا پایان سال جاری میلادی همچنان ریاست دوره ای گروه جی 7 را بر عهده دارد. در کنار آلمان و فرانسه همچنین کشورهای ایتالیا ، آمریکا، کاندا و ژاپن هم به این تشکل تعلق دارند.

در برخی از این کشورها از جمله آلمان، انگلیس و کانادا مواردی از ابتلا به ویروس جدید جهش یافته کشف شده است. در دانمارک، بلژیک، جمهوری چک و ایتالیا هم موارد مشکوک و یا قطعی از ابتلا به این گونه جدید ثبت شده است. در هلند هم حدود 13 مسافر از جنوب آفریقا به این ویروس آلوده شدند. سوئیس هم از اولین مورد مشکوک ابتلا به این ویروس جهش یافته خبر داده است.

سازمان بهداشت جهانی هم این ویروس جهش یافته جدید را به عنوان نوعی نگران کننده دانسته و آژانس حفاظت و پیش گیری از بیماری ها در اروپا هم درباره شیوع گسترده آن در این اتحادیه هشدار داده است. این نهاد اروپایی درباره کاهش تاثیر واکسن ها علیه این نوع ویروس ابراز نگرانی شدید کرده است.

نشست وزرای بهداشت جی ۷ با محوریت اومیکرون

البته هنوز اطلاعات مشخصی درباره تاثیرات و قدرت این ویروس جهش یافته وجود ندارد. بسیاری کشورها برای جلوگیری از شیوع این ویروس محدودیت های سفر بسیار سختگیرانه ای را در دستور کار قرار داده اند.

 در پی تداوم جولان این جهش کرونا در اروپا کشورهای اندونزی و فیلیپین محدودیت های سفر علیه برخی کشورهای اروپایی تصویب کرده اند.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم با توجه به نوع جدید کرونا در سخنانی خواستار اقدامات پیشگیرانه و سریع شده و در جریان سفر به لتونی تاکید کرد: ما این نوع جدید اومیکرون را جدی می گیریم و می دانیم که اکنون در رقابت شدید با زمان هستیم. هنوز همه چیز مشخص نیست و دانشمندان به دو یا سه هفته زمان نیاز دارند تا تصویر کلی از کیفیت این جهش ویروسی را بدست آورند.

وی اولویت اصلی را در حال حاضر حفظ فاصله، کاهش تماس ها، واکسیناسیون و استفاده از واکسن تقویت کننده دانست.