باربادوس، جوان‌ترین جمهوری دنیا شد

جوان‌ترین جمهوریت در دنیا با تصمیم مردم باربادوس برای جایگزینی نظام پادشاهی با نظام جمهوری و کنار رفتن حاکمیت ملکه انگلیس بعنوان ارشد‌ترین مقام این کشور کوچک حوزه کارائیب، در جهان اعلام وجود کرد.

 

در نیمه شب سی نوامبر به وقت محلی در بریج تاون، پایتخت باربادوس اعلام شد که حکومت در باربادوس به صورت رسمی از پادشاهی تحت حاکمیت انگلیس به جمهوری تغییر یافته است.

انگلیسی‌ها حدود چهارصد سال پیش باربادوس را تصرف و بعنوان یکی از مستعمرات خود اعلام کردند؛ این جزیره از جمله مراکز عمده در تجارت برده بین دو سوی اقیانوس اطلس به شمار می‌آید. در باربادوس بود که انگلیسی‌ها نخستین بار قانونی وضع کردند که سیاه‌پوستان را از غیرسیاه‌پوستان جدا می‌کرد. این قانون سپس به سایر نقاط کارائیب، از جمله جامائیکا بسط یافت.

با انتخاباتی که در این کشور کوچک کارائیب انجام گرفت، خانم «ساندرا میسون» بعنوان اولین رئیس جمهور تاریخ این کشور۳۰۰ هزار نفری انتخاب و بعنوان رئیس کشور، به صورت رسمی جایگزین ملکه الیزابت ۹۵ ساله شد.

 ساندرا میسون در این مراسم گفت: برای ده‌ها سال، ما بحث‌ها و صحبت‌های زیادی در خصوص گذار باربادوس به جمهوریت داشتیم. امروز این بحث‌ها و گفتگو‌ها به عمل تبدیل شدند. امروز مسیر جدیدی را براساس موفقیت‌های پنجاه و پنج سال گذشته برای خود تعریف کردیم و در برابر کشور خود و همدیگر تعهد داریم و برای کشورمان، نسل‌های فعلی و نسل‌های آینده پیش خواهیم رفت.

در این مراسم، شاهزاده چارلز، پسر ملکه نیز حضور داشت که در برابر درخواست‌ها برای عذرخواهی انگلیس از برده داری، ولیعهد انگلیس با پذیرش اینکه این مساله بخشی از تاریخ انگلیس به شمار می‌رود گفت باید بر آینده باربادوس تمرکز کرد.

باربادوس، جوان‌ترین جمهوری دنیا شد

با خارج شدن باربادوس از فهرست کشور‌های مشترک المنافع که ملکه الیزابت بعنوان شخص اول کشوری در آن‌ها تلقی می‌شود و افزوده شدن آن به کشور‌هایی با حکومت جمهوری، شمار کشور‌هایی که ملکه انگلیس همچنان در آنجا شخص اول کشور تلقی می‌شود به پانزده کشور کاهش می‌یابد که کانادا، استرالیا، جامائیکا و گینه نوی پاپوآ از جمله این کشورهاست.

پیش‌بینی می‌شود از این پس سلطه پادشاهی انگلیس بر کشور‌های تحت حاکمیتش کوچکتر شده و کشور‌های بیشتری رشته‌های خود را با پادشاهی انگلیس قطع کنند؛ با این حال، گفته می‌شود این روند پس از درگذشت الیزابت دوم تشدید شود و کشور‌های تحت سلطه بیشتری از حاکمیت انگلیس خارج شوند.

آخرین کشوری که از حکومت پادشاهی انگلیس خارج شده بود جزیره موریس در ۱۹۹۲ بود و کارشناسان بر این باورند که با خارج شدن باربادوس از این فهرست، ممکن است جمهوری خواهی در کشور‌های دیگر تحت الحمایه پادشاهی انگلیس و بخصوص جامائیکا افزایش یابد.