واکنش به  فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان

تعدادی از  این افراد، پیام رهبر طالبان در باره زنان را گامی به  جلو دانستند اما عده ای دیگر از فعالان حقوق زنان آن  را ناکافی و  تلاشی برای محدود کردن زنان  به حضور  در خانه ارزیابی کردند.

تعدادی از زنان  افغانستان نیز در واکنش به پیام "آخوند  زاده "  با  انتشار ویدئویی در  شبکه های اجتماعی با  استقبال از پیام رهبر طالبان اعلام کردند باید  به  زنان اجازه تحصیل ،کار و  مشارکت  سیاسی  داده شود.

گروه 'حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان ' در بیانیه ای  اعلام کرد "ما خواهان حقوق مساوی با مردان، از جمله حق کار، حق تحصیل، حق مبارزات مدنی و سیاسی هستیم. هیچ نیرویی با سرکوب و زورگویی نمی‌تواند حقوق  زنان را سلب کند. از سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای حامی حقوق بشر می خواهیم که مردم افغانستان را در روزهای دشوار تنها نگذارند."

دبیرکل حزب جمعیت اسلامی افغانستان پس از انتشار فرمان رهبر طالبان گفت که آنها هیچ برنامه و تعهدی در قبال حقوق زنان ندارند.

"صلاح الدین ربانی" در بیانیه  ای اضافه کرد محتوای فرمان رهبر طالبان نشانه نگاه تقلیل‌گرایانه این گروه به مسئله حقوق زنان است.

واکنش به  فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان

وی  اضافه  کرد حقوق اساسی زنان، شامل طیفی زیادی از مسایل بنیادین، از جمله حق آموزش و تحصیل، حق کار و مشارکت و فعالیت سیاسی است که در فرمان رهبر طالبان به آن اشاره نشده ‌است.

تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در توییتی نوشته است که از پیام جدید رهبر طالبان استقبال می‌کنیم که به زن حق داده که با چه کسی ازدواج کند.

 او افزوده که "در عین حال، برای تضمین حقوق زنان در تمام جنبه‌های جامعه افغانستان از جمله مدارس، محل‌های کار، سیاست و رسانه‌ها، بسیار بیشتر مورد نیاز است."

این فرمان که روز جمعه منتشر  شد، در شش ماده صادر شده است و بیشتر به مسایل حقوق ازدواج، خانواده و میراث زن تمرکز دارد و در برخی موارد سنت‌های ناپسند فرهنگی را نکوهش کرده است.

"رویا رحمانی"، سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن در سری توییت‌هایی نوشته است که این فرمان رهبر طالبان که به" رضایت زنان برای ازدواج" و چند مورد دیگر حقوق زنان پرداخته در واکنش به درخواست‌های داخلی و بین االمللی و برای جلب توجه جهانی برای کار با طالبان است. او گفته که "این فرمان در ذات خود یک گام بزرگ به جلو است، اگر عملی شود."

او نوشته:"طالبان، برخلاف دولت‌های قبلی، از صدور فرمانی مستقیم در مورد حقوق زنان در اسلام احتیاط نمی‌کنند. این مستقیم‌ترین و جسورانه‌ترین بیانیه‌ای است که تا به حال صادر شده است که رضایت زنان را برای ازدواج ضروری می‌کند.

اعتراض زنان به منع ادامه تحصیل دختران

فوزیه کوفی، عضو پیشین مذاکرات صلح گفت که برای زنان افغانستان "فعلا اجازه تحصیل و کار مهم است."

او گفت که فرمان رهبر طالبان "به موارد احوال شخصی امور خانواده ربط دارد که در قوانین افغانستان گنجانده شده است."

طالبان پس از رسیدن به قدرت، قوانینی که در مورد حقوق زنان در قانون اساسی و در پارلمان قبلی این کشور تصویب شده بود، را ملغی کرد.