مسکو قاطعانه تحریم‌ها علیه بلاروس را محکوم می‌کند

ماریا زاخارووا ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در سایت این وزارتخانه اعلام کرد مسکو تحریمها ی جدید اعمال شده از سوی آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا علیه بلاروس در دوم دسامبر را قاطعانه محکوم می‌کند و معتقد است که این محدودیت‌ها غیرقانونی است. 

 

زاخارووا این تحریم‌ها و هر محدودیت دیگر را به دلیل تأثیر منفی که بر زندگی شهروندان عادی بلاروس دارند، نامشروع و غیر انسانی دانست.

این دیپلمات روس افزود: تحریم‌های غرب علیه بلاروس مفهوم سیاسی روشنی دارد و نمونه دیگری از دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است. کسانی که این تحریم ها را می‌نویسند قصد اصلی خود مبنی بر ضربه وارد کردن به ستون فقرات اقتصاد بلاروس را مخفی نمی‌کنند. بدیهی است که هدفشان فروپاشی بلاروس و کاهش استاندارد‌های زندگی شهروندان بلاروس‌ است. آنها تلاش می‌کنند پیش‌شرط‌هایی را برای یک «انقلاب رنگی» دیگر ایجاد کنند.

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا با هماهنگی انگلیس، کانادا و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس وضع کرد. کشور‌های غربی از مینسک خواستند تا سازماندهی مهاجرت غیرقانونی از مرز‌های خود با اتحادیه اروپا را متوقف کند. اتهامی که مینسک بارها آن را رد کرده است.

این در حالی است که روز گذشته، ولادیمیر مکی، وزیر امور خارجه بلاروس گفت مینسک آماده پایان رویارویی با کشور‌های غربی است و پیشنهاد‌های ملموسی در این زمینه ارائه کرده است.

مسکو قاطعانه تحریم‌ها علیه بلاروس را محکوم می‌کند

پیشتر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس  تاکید کرد که اقتصاد کشورش تحت فشار‌های خارجی بی سابقه‌ ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی است که علیه ده‌ها فرد و نهاد حامی دولت  وی اعمال شده است.