شرط عراق برای شرکت در نشست دموکراسی به میزبانی آمریکا

یک منبع رسمی عراقی، امروز (چهارشنبه)، به شبکه «المیادین» خبر داد که «مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق برای مشارکت در نشست دموکراسی که قرار است آمریکا آن را برگزار کند، شرط گذاشته است.

بنابر این گزارش، نخست‌وزیر عراق تأکید کرده است که اگر تل‌آویو در نشست مذکور مشارکت کند، عراق به هیچ عنوان در آن شرکت نخواهد کرد.

منبع عراقی مذکور که اشاره‌ای به نام او نشده است، در این رابطه اظهار داشت: «عراق تنها کشور عربی مشارکت‌کننده در این کنفرانس است؛ کنفرانسی که ده کشور در آن مشارکت خواهند کرد».

منبع یادشده اضافه کرد که مصطفی الکاظمی برای آمریکایی‌ها شرط گذاشته است که مشارکت بغداد در نشست یادشده منوط به عدم مشارکت تل‌آویو در آن خواهد بود که طبق گفته این منبع عراقی، نخست‌وزیر عراق به خواسته خود رسیده است.

قرار است آمریکا در روزهای نهم و دهم ماه دسامبر یک نشست ویدئوکنفرانسی تحت عنوان «اجلاس برای دموکراسی» برگزار کند که سران بسیاری از کشورها، بازرگانان و  شماری از مدافعان حقوق بشر در آن مشارکت خواهند کرد.

با این حال، آمریکا از بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه برای مشارکت در این نشست دعوت به عمل نیاورده است.

اقدامی که مسکو و پکن به آن واکنش دادند. سفرای چین و روسیه در واشنگتن در یادداشتی مشترک که روزنامه آمریکایی «نشنال اینترست» آن را منتشر کرده بود، اعلام کردند که مسکو و پکن اجلاس «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره دموکراسی را رد کرده‌اند.

شرط عراق برای شرکت در نشست دموکراسی به میزبانی آمریکا

این گزارش در حالی منتشر شده است که چندی پیش منابع خبری مستقر در منطقه کردستان عراق گزارش داده بودند که عده‌ای از شخصیت‌های قبایل عراق برای حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشستی در اربیل مرکز منطقه کردستان عراق برگزار کرده‌اند.

در پی برگزاری این نشست، گروه‌های عراقی و دولت این کشور به سرعت بیانیه‌ای صادر و این اقدام را محکوم کردند.

با این حال، دولت منطقه کردستان عراق از برگزاری نشست مذکور در اربیل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که چنین نشستی بیانگر موضع دولت این منطقه نیست.

اربیل اعلام کرده بود: «این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت منطقه [کردستان] برگزار شده است و به هیچ عنوان بیانگر موضع دولت این منطقه نیست».

در ادامه بیانیه مذکور عنوان شده بود: «اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد».

«مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر در عراق که به این اقدام واکنش نشان داده بود، در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرده بود: «اربیل باید از برگزاری چنین نشست‌های تروریستی-صهیونیستی جلوگیری کند در غیر این صورت،‌ دولت باید آن را جرم محسوب کند و تمام افرادی را که در این نشست گرد هم آمدند، دستگیر کند».

رهبر جریان الصدر همچنین اضافه کرده بود: «در غیر این صورت،  آنچه شرعا، عقلا، و از نظر میهنی باید انجام شود، بر عهده ما خواهد بود و ما در راه خداوند از سرزنش سرزنشگران ابایی نخواهیم داشت».

مقتدی الصدر همچنین بیان کرده بود: «مؤمنان باید در انتظار دستور ما برای برخورد با چنین نمونه‌های کثیفی باشند چراکه کشور عراق عادی‌سازی روابط را بر نمی‌تابد».

از طرفی دیگر، دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز در واکنش به برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل بر لزوم بازخواست و محاکمه تمام افراد مشارکت‌کننده و عوامل اجرایی برگزار‌کننده این نشست تأکید کرده بود.