هزینه‌های میلیارد دلاری آمریکا برای ساخت سفارتخانه در لبنان بحران زده

« دیوید گاردنر» مفسر روزنامه فایننشال تایمز نوشت: درحالی که ساکنان  بیروت در حال دور شدن از این شهر بحران زده هستند، ایالات متحده به دنبال ساختن دومین  سفارت‌خانه‌ بزرگ جهان  در لبنان است.

وی در ادامه نوشت:لبنان  امروز در یک بحران پیچیده مالی،  اقتصادی و بانکی  به سر می‌برد تاجایی‌که بانک جهانی آن را بدترین بحران اقتصادی از اواسط قرن نوزدهم توصیف کرد.

این روزنامه تاکید کرد: فقر، گرسنگی، کمبود سوخت و دارو، بیکاری، مهاجرت انبوه و کمبود برق  در لبنان وجود دارد. لبنان امروز  پس از انفجار مهیب  در بیروت  در اوت گذشته که منجر به ویرانی پنج محله شد، با مشکلات عدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

مساحتی که قرار است این سفارت در آن ساخته شود به 180 هزار متر مربع می‌رسد و بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا قرار است ساخت آن تا سال 2023 با هزینه‌ یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به پایان برسد.

بزرگترین سفارت آمریکا در غرب آسیا پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 در بغداد ساخته شد اما سفارت جدید آمریکا در لبنان از نظر وسعت، امکانات و هزینه ساخت مافوق سفارت این کشور در بغداد است. سفارت آمریکا در عراق با هزینه 600 میلیون دلاری ساخته شد اما هزینه برآورد شده برای ساخت سفارت آمریکا در لبنان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

فایننشال تایمز نوشت که حتی اگر آمریکا ادعا کند این اقدام در راستای بهبود اقتصاد لبنان صورت می‌گیرد،  ساخت این پروژه عظیم در کشوری بحران زده عجیب به نظر می‌آید.

هزینه‌های میلیارد دلاری آمریکا برای ساخت سفارتخانه در لبنان بحران زده

در ادامه این گزارش آمده است که هر سفارت آمریکا، در هر کجا، به یک محیط قابل دفاع نیاز دارد. سفارت  آمریکا در بیروت غربی، که اکثرا مسلمان هستند، مستقر شد و با حمله در سال 1983 که در آن 8 افسر سیا کشته شدند،  نابود شد. همچنین سرنوشت سفارت بعدی آمریکا  که در سال 1984 در شرق بیروت که اکثرا مسیحی هستند، با یک کامیون بمب‌گذاری شده  به کشته شدن 241 تفنگدار دریایی و 58 چترباز فرانسوی منجر شد.

وضعیت فعلی لبنان نشان می‌دهد آمریکا در تلاش برای بیشتر کردن کنترل خود در لبنان است.  این کشور سعی دارد از طریق کنترل نهادهای دولتی لبنان و نیروهای امنیتی کنترل بیشتر لبنان را به دست بگیرد.

واضح است که کشورهایی همچون عراق و لبنان از جنبه سیاسی جایگاه خاصی در سیاست خارجی ایالات متحده ندارند و علت توجه آمریکا به آنها به منافع واشنگتن در این کشورها و موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک آنها برمی‌گردد. از همه مهمتر حضور گروه‌های مقاومت در لبنان و عراق و به ویژه حزب‌الله که کابوس بزرگ متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی است، از مهمترین انگیزه‌های واشنگتن برای نفوذ در این دو کشور به شمار می‌رود؛ همانطور که تاریخ ثابت کرده آمریکایی‌ها از هیچ توطئه‌ای برای نابودی و تضعیف مقاومت دریغ نمی‌کنند.

سیاست‌های آمریکا در قبال لبنان طی چند دهه گذشته، همواره در دفاع از منافع و امنیت رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است .