موضع آمریکا درباره دور جدید مذاکرات ایران و آژانس

به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در ادامه مباحث مرتبط با آغاز دوره جنگ های سایبری از سوی آمریکا و استفاده از ویروس های اینترنتی برای اخلال ایجاد کردن در برنامه هسته ای ایران، نیویورک تایمز خبر جدیدی در این باره منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، جمهوری خواهان در سنای آمریکا طرحی را به جریان انداخته اند تا در مورد منشأ افشای این گونه اطلاعات سری و طبقه بندی شده به مطبوعات تحقیق و تفحص صورت گیرد.

این اقدام پس از آن انجام می شود که چند روز پیش «جان مک کین»، سناتور جمهوری خواه اوباما را در زمینه افشای این اطلاعات متهم و عنوان کرد این اقدام به عنوان حربه ای انتخاباتی مورد استفاده اوباما قرار گرفته است.


همین روزنامه در مطلب دیگری به بررسی روابط ایران و آذربایجان، به ویژه با توجه به وقایع رخ داده طی هفته های اخیر پرداخته است. این روزنامه می نویسد یکی از مهمترین دلایل نامساعدتر شدن روابط دو کشور، روابط نظامی رو به گسترش آذربایجان و اسرائیل و جهت گیری های غرب گرایانه آذربایجان بوده است. با این حال، «نیویورک تایمز» معتقد است این بازی برای آذربایجان چندان موفقیت آمیز نبوده؛ زیرا هر نشانه بهبود روابط آمریکا با آذربایجان با واکنش منفی ارامنه در آمریکا مواجه می شود و از سوی دیگر، در سطح منطقه ای روسیه نیز نگران جهت گیری های غرب گرایانه آذربایجان است.

روزنامه «پیپل دیلی»چین از هشدار مجدد روسیه نسبت به هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه، ضمن هشدار در این رابطه، گفته چنین اقدامی تنها به «نتایج سراسر منفی» منتهی می شود. پاتروشف همچنین گفته روسیه حق ایران برای توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز خود را به رسمیت می شناسد، اما با توسعه سلاح های هسته ای مخالف است. وی همچنین از جامعه بین المللی خواسته با ادامه مذاکرات، خطر جنگ را از بین ببرند.


روزنامه «هافینگتون پست»مطلبی را درباره موضع «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرده که با تحلیل های پیشین متفاوت است. هافینگتون پست می نویسد هرکسی فکر می کند رامنی و جمهوری خواهان برای برنامه هسته ای ایران مانع جدی ایجاد می کنند، در اشتباه است. این مطلب ادامه می دهد هرچند در حالت عادی حتی ممکن است وی به جنگ متوسل شود، اما اگر چنین امری اثری مخرب بر قیمت های نفت بگذارد، وی از آن اجتناب خواهد کرد.


سایت شبکه خبری «بلومبرگ»با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به چین و دیدار وی با همتای چینی خود، خبر داده که یکی از موضوعات مورد بحثدر این دیدار، مسئله پرونده هسته ای ایران بوده است. به نوشته بلومبرگ، پوتین خواهان همکاری بیشتر دو کشور در مسئله بحران سوریه و همچنین برنامه هسته ای ایران شده است. پوتین که در اصل برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده، قرار است در حاشیه این نشست با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت و گو کند.

«تایمز اسرائیل»با اشاره به برنامه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است روز جمعه برگزار شود، از موضع گیری جدید آمریکا در این باره خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «رابرت وود»، نماینده آمریکا در آژانس از ایران خواسته به منظور رفع نگرانی ها، هرچه سریعتر اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی «پارچین» را صادر کند. وی همچنین بار دیگر ادعاهای غرب مبنی بر ضرورت تعلیق غنی سازی با درصد بالا از سوی ایران را تکرار کرده است.


در نهایت،روزنامه بحرینی «گالف دیلی نیوز» مصاحبه ای را با وزیر کشور بحرین منتشر کرده که وی در آن، در مورد مسائلی از جمله نقش منطقه ای ایران به صحبت پرداخته است. در این صحبت ها، وی ضمن تکرار ادعاهای پیشین مقامات بحرینی، مدعی شده مخالفت ایران با تشکیل اتحادیه کشورهای عرب خلیج فارس (طرح الحاق بحرین به عربستان)، مداخله در امور داخلی بحرین است. نکته جالب دیگر در این مصاحبه این است که وی کشتار و شکنجه انقلابیون بحرین را به کلی منکر شده است.