واکنش رهبر کاتولیک‌های جهان به افزایش تنش‌ها در اوکراین

« پاپ فرانسیس » رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه کاهش تنش‌ها در اوکراین از طریق دیپلماتیک را خواستار شد.

به نوشته وبگاه «واتیکان نیوز»، پاپ گفت او برای «اوکراین عزیز  و تمام کلیساها و جوامع مذهبی و تمام مردم این کشور» دعا می‌کند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد «تنش‌ها در آنجا از طریق گفت‌وگوهای جدی بین‌المللی و نه با تسلیحات، حل‌وفصل شوند».

واکنش رهبر کاتولیک‌های جهان به افزایش تنش‌ها در اوکراین

پاپ افزود: «استفاده از تسلیحات راهی نیست که باید انتخاب شود. باشد که کریسمس امسال صلح را به اوکراین بیاورد».

 کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از درگیری‌های داخلی در اوکراین به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند.

ارتش اوکراین روز جمعه در اقدامی تحریک‌آمیز علیه مسکو، نواحی جمهوری خودمختار «دونتسک» را هدف حمله‌ای پهپادی قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از مقامات «جمهوری خلق دونستک» پهپاد اوکراینی یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی را هدف قرار داد اما این بمب عمل نکرد. با این حال حین عملیات خنثی‌سازی آن، دو سرباز کشته شدند.

یکی از مقامات این منطقه خودمختار روس زبان گفت: «یکی از سربازان در محل جان باخت و یکی دیگر از مدافعان جمهوری ما حین وقوع انفجار زخمی شد که متأسفانه صبح امروز در بیمارستان فوت کرد».

این حمله پهپادی در حالی رخ داده است که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داده است: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».