آمریکا از عراق برای حمله به کشورهای همسایه استفاده نمی‌کند

برت مک گورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و هیأت همراهش بعد از ظهر امروز یکشنبه به دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق رفت.

دفتر الاعرجی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که طرفین در این دیدار، اوضاع امنیتی و سیاسی عراق و منطقه و آخرین تحولات در سطح منطقه و بین‌الملل را بررسی کردند.

پایگاه خبری «ناس نیوز» ضمن نقل این بیانیه گزارش داد که مک گورگ بر پایبندی آمریکا به نتایج گفت‌وگوهای راهبردی بر عراق تأکید کرده است.

آمریکا از عراق برای حمله به کشورهای همسایه استفاده نمی‌کند

وی گفت که بر اساس این توافق،  آمریکا از آسمان، زمین و آبهای عراق به عنوان نقطه‌ای برای حمله به کشورهای همسایه عراق، استفاده نخواهد کرد.

این مسئول آمریکایی با این ادعا که این کشور، در پی توانمندسازی عراق برای مقابله با تروریسم است، ادعا کرد  واشنگتن، هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست.

وی با بیان اینکه، داعش، دشمن مشترک عراق و آمریکاست، گفت که منفعت راهبردی آمریکا، در گرو وجود یک دولت قدرتمند و دارای حاکمیت در عراق است.

الاعرجی نیز گفت که دولت عراق با همه طرفها همکاری خواهد کرد و آرامش را به سود این کشور توصیف و تأکید کرد، عراق در پی تقویت امنیت و ثبات و توانمند کردن خود در همه زمینه‌هاست.

این مقام آمریکایی، پیش از این با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار کرد. در این دیدار روابط دوجانبه بین دو کشور، توسعه و پیشبرد آن در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی از طریق گفت‌وگوهای راهبردی بین دو کشور به‌منظور دستیابی به منافع مشترک بررسی شد.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعداد  از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

پس از اینکه آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند، درخواست مردم عراق، برای اخراج نظامیان آمریکا دوچندان شد.

این در حالی است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شنبه هفته جاری گفت که طی چند روز آینده، همه نیروهای رزمی وابسته به ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، در چارچوب توافق راهبردی با طرف آمریکایی، از عراق خارج خواهند شد.