تقویت حضور آمریکایی ها در پایگاه عین الاسد

یک مقام امنیتی استان الانبار عراق اعلام کرد که کاروان های آمریکایی حامل خودروهای نظامی به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب این استان وارد شده اند.

این مقام امنیتی الانبار در مصاحبه با خبرگزاری المعلومه گفت: «کاروان های آمریکایی حامل تجهیزات و خودروهای نظامی با حفاظت شدید یک شرکت امنیتی آمریکایی با حرکت از استان بصره وارد پایگاه هوایی عین الاسد در محله البغدادی در شهر هیت در غرب الانبار شده اند که علت واقعی این اقدام مشخص نیست».

این مقام الانبار با اعلام اینکه حرکت کاروان های آمریکایی با حمایت شرکت های امنیتی آمریکایی و پهپادها صورت می گیرد افزود: «نیروهای امریکایی به دلایل نامشخصی حضور خود را در داخل پایگاه هوایی عین الاسد تقویت کرده اند».

این مقام الانبار از افزایش اقدامات پیشگیرانه نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد نیز خبر داد.

انتقال این کاروان آمریکایی در داخل خاک عراق درحالی صورت می گیرد که کاخ سفید مدعی است هیچ نیروی رزمی آمریکایی در عراق وجود ندارد.

تقویت حضور آمریکایی ها در پایگاه عین الاسد

در ژانویه ۲۰۲۰ و پس از به شهادت رسیدن فرماندهان مقاومت در نزدیکی فرودگاه بغداد از سوی آمریکا، پارلمان عراق با تصویب قطعنامه‌ای دولت را ملزم به پایان حضور نیرو‌های خارجی در این کشور کرد.

پنج شنبه گذشته قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق از پایان ماموریت‌های رزمی نیرو‌های آمریکایی و خروج آن‌ها از عراق خبر داد، اما پس از آن ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در عراق در بیانیه‌ای از ادامه حضور ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در داخل خاک عراق خبر داد. این اظهارات مک کنزی در تایید ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور، افکار عمومی مردم عراق را شگفت زده کرد و احزاب مختلف عراق خواستار شفاف سازی درباره این ادعا شدند.

در ژوئیه سال جاری، آمریکا و عراق در چهارمین دور از نشست‌های گفت‌وگوی راهبردی، دو کشور بر خروج تمام نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) توافق کردند.