انتقاد از بوریس جانسون به دنبال استعفای وزیر برگزیت

انتشار خبر استعفای دیوید فراست، وزیر برگزیت در دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس واکنش‌های مختلفی را بر انگیخت.

جنی چپمن، وزیر مشاور در دفتر کابینه که از حزب مخالف است، گفت: «دولت در آشوب است. کشور نیازمند رهبری است نه یک نخست وزیری که اعتماد نمایندگان و کابینه خود را از دست داده است.»

وی گفت: «باید جلوی بوریس جانسون را بگیریم تا به ما بگوید برنامه اش برای چند هفته آینده چیست. او باید با رفع بن بست از پروتکل دوم به مردم ایرلند شمالی اطمینان بدهد.»

نایجل فاراژ که هدایت یکی از کارزار‌های اصلی برگزیت را در همه پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی بر عهده داشت در طعنه‌ای به عضویت جانسون در حزب محافظه کار است که حزب حاکم در انگلیس می‌باشد گفت: «دیوید فراست در حال ترک دولت است، زیرا یک محافظه کار واقعی و یک حامی برگزیت است. اما بوریس جانسون هیچ کدام از این‌ها نیست.»

جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادیه گرای دمکراتیک گفت: «این دولت درگیر مشاجرات داخلی شده و فراست به خاطر شماری از مسائل سرخورده شده است. برای دیوید اوضاع خوبی آرزو می‌کنیم. ما رابطه محکمی با وی و تیم وی داشتیم، اما این موجب طرح پرسش‌های جدی برای نخست وزیر و رویکرد وی به پروتکل ایرلند شمالی می‌شود.»

دونالدسون افزود: نخست وزیر اکنون باید فورا تصمیم بگیرد که کدام یک مهم‌تر است‎؛ پروتکل ایرلند شمالی یا ثبات نهاد‌های سیاسی انگلیس.»

انتقاد از بوریس جانسون به دنبال استعفای وزیر برگزیت

روزنامه میل آن ساندی روز شنبه نوشت علت استعفای فراست «جهت گیری سیاسی» دولت جانسون بوده است.

فراست که یکی از حامیان برگزیت بود هدایت تلاش‌های دولت انگلیس برای بازگشایی مذاکرات بر سر مفاد توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.

کنار رفتن وی از دولت انگلیس تازه‌ترین شکست برای جانسون می‌باشد که روز پنج شنبه گذشته شاهد از دست رفتن یکی از کرسی‌های مهم حزب خود در انتخابات میان دوره‌ای بود.

محبوبیت و حمایت مردمی بوریس جانسون اکنون به شدت کاهش یافته است. نتایج نظرسنجی‌هایی که به تازگی انجام گرفته است نشان می‌دهد که محبوبیت حزب محافظه کار نسبت به گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است. اما همچنان چندین درصد از حزب کارگر بیشتر است.

افشاگری‌های اخیر درباره برگزاری مراسم جشن در پایان سال ۲۰۲۰ در مقر نخست وزیری، آنهم زمانی که دولت از مردم انگلیس خواسته بود شیوه نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی برای مهار کرونا را رعایت کنند برای نخست وزیر کنونی و حزب وی بسیار گران تمام شده است.

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست وزیر انگلیس ‌رسید، بخشی از توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‌است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‌اروپا خارج شد. ‌

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‌شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‌قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‌برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.