خروج نیروها و تجهیزات آمریکا از عربستان، فریبی ناکارآمد

خبر خروج تجهیزات و نیروهای آمریکایی از خاک عربستان در حالی در انتهای شهریور ماه سال جاری منتشر شد که پیش از آن و پس از ۲۰ سال تروریست های آمریکایی به یکباره خاک افغانستان را ترک و عملا این کشور را تحویل طالبان داده بودند.

در همان زمان روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی اعلام کرد که نگرانی واشنگتن در قبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به سازه‌ها و اهداف نظامی در عمق خاک عربستان سعودی، رو به افزایش است، از این رو واشنگتن قصد دارد برای در امان ماندن نیروهایش، آنها را از عربستان (و عملا از جنگ یمن) خارج کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا به سبب این حملات، نگران جان نیروهای خود در عربستان است، اعلام کرد که ایالات متحده خروج نیروهای خود را که در دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین (و جنگ طلب) این کشور به عربستان فرستاده بود، آغاز کرده است.

عربستان در کنار امارات و آمریکا و چند کشور عربی در قالب ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی در تاریخ ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ و به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن حمله همه جانبه ای به این کشور مسلمان را آغاز و از همان تاریخ اقدام به محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن کردند، هرچند برخی کشورهای عربی همچون قطر و سودان بعدها از این ائتلاف خارج شدند، اما ائتلاف متجاوز تا به امروز به تجاوزهای خود علیه مردم یمن و زیرساخت های آن ادامه داده و این کشور را به ویرانه تبدیل کرده است.

در روزها و ماههای اخیر رزمندگان یمنی موفق شده اند با تحمیل شکست های پی درپی در چند جبهه به متجاوزان، آنها را به عقب نشینی در محورهای «الحدیده» (غرب) و استان «مارب» در مرکز یمن وادار کنند.

هرچند عملیات آزادسازی استان مارب به نقطه حساسی رسیده و رزمندگان یمنی به دروازه های این شهر رسیده و مواضع خود را تثبیت کرده اند، اما در مقابل متجاوزان سعودی – آمریکایی بی وقفه در حال بمباران مواضع رزمندگان یمنی می باشند.     

در حالی که «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود که جنگ یمن را پایان دهد و نیروهای ایالات متحده را از این کشور خارج کند، اما شواهد امر نشان می دهد که نیروهای آمریکایی هنوز در خاک عربستان حضور دارند و در کشتار مردم مظلوم و بی دفاع یمن در کنار سعودی ها و اماراتی ها دست دارند و منابع اروپایی نیز این موضوع را تایید می کنند.

پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» دو روز پیش در گزارشی از ادامه کمک‌های گسترده آمریکا به عربستان خبر داده و آورده که آمریکا در جنگ عربستان علیه یمن همچنان کمک زیادی به ریاض می‌کند.

این پایگاه فرانسوی در ادامه فاش کرد که آمریکا مشخصات مواضع نظامی « انصارالله » یمن را به سعودی‌ها می‌دهد و این بر خلاف وعده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر پایان هرگونه حمایتی از سعودی در جنگ یمن است.

این پایگاه خبری فرانسوی به نقل از منابع خود آورده است، حمله هوایی به پایگاه هوایی «الدیلمی» در نزدیکی فرودگاه صنعاء در ۲۹ نوامبر گذشته و نیز حمله به فرودگاه صنعاء و دیگر مراکز نظامی وابسته به انصارالله یمن در روزهای اخیر در نتیجه این همکاری اطلاعاتی آمریکا با عربستان است و این اطلاعات را وزارت دفاع آمریکا به سعودی‌ها داده است.

هماهنگی جدید آمریکا درباره یمن با نشست میان «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ۲۷ سپتامبر گذشته ایجاد شده است که در آن وزارت دفاع آمریکا تشویق به دادن مختصات اهداف و مواضع نظامی انصارالله یمن مانند آشیانه پهپادها و مراکز موشکی بالستیک صنعاء و نیز مراکز انصارالله در استان صعده در نزدیکی مرز عربستان شده است.

خروج نیروها و تجهیزات آمریکا از عربستان، فریبی ناکارآمد

این در حالی است که منابع یمنی تاکید کرده‌اند که آمریکا عامل ادامه جنگ یمن است و علاوه بر همکاری اطلاعاتی، تسلیحات مورد نیاز سعودی و امارات برای ادامه این جنگ را تامین می‌کند و سوخت گیری جنگنده – بمب افکن ‌های ائتلاف سعودی را انجام می‌دهد؛ همچنین پوشش سیاسی برای ابوظبی و ریاض برای ادامه این جنگ ایجاد کرده است.

در واقع تحلیلگران ادامه این حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا را عامل ادامه جنگ یمن دانسته و اعلام کرده‌اند که اگر این حمایت نبود، جنگ یمن تاکنون تمام شده بود.

شبکه «المیادین» نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرده بود که داده‌های وزارت دفاع ایالات متحده نشان می‌دهد، با وجود اعلام جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور، مبنی بر توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن، جریان تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی ادامه دارد.

تحقیقات نشان داده که قراردادهایی زیادی که مقدار بیشتر آن تسلیحاتی و نظامی به ارزش ۴۶۰ میلیارد دلار بوده از مارس ۲۰۱۵ بین آمریکا و عربستان در دوره دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا منعقد شده است؛ همچنین حدود ۲۰ قرارداد فقط در سال جاری و توسط بایدن با آل سعود بسته شده که ارزش آن ۱.۲ میلیارد دلار می باشد.

عربستان سعودی همچنین در مدت مشابه، حدود ۳۴ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات از کشورهای دیگر هزینه کرده که البته بخش زیادی از این تسلیحات در اختیار گروه های تروریستی همچون «داعش» در سوریه و عراق قرار گرفته است.

چندی قبل نیز قرار داد جدیدی میان واشنگتن و ریاض منعقد شد؛ این قرارداد شامل ۲۸۰ فروند موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد « AIM-۱۲۰C-۷/C-۸ » و ۵۹۶ پرتابگر « LAU-۱۲۸ » به همراه کانتینرها، تجهیزات، قطعات یدکی و مهندسی و پشتیبانی فنی می‌شود.

این در حالی است که بایدن، همزمان با آغاز کار خود به عنوان رئیس جمهوری، در ظاهر توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن و توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی را در راستای اصلاح روابط بین دو کشور، مورد تاکید قرار داده بود.

یکی دیگر از دلایل حضور پررنگ نیروها و تسلیحات آمریکایی در عربستان و استفاده آن در جنگ یمن به رغم ادعای خروج آمریکایی ها از این کشور، سرنگونی چندین فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکایی در حریم هوایی یمن در چند ماه اخیر می باشد که خود گویای حضور تسلیحات و نیروهای آمریکایی در عربستان می باشد، البته در این مدت چندین فروند پهپاد متعلق به رژیم سعودی نیز در خاک یمن هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که نیروهای آمریکایی و تسلیحات نظامی این کشور از عربستان خارج نشده اند و واشنگتن با اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج عناصر و تجهیزاتش از عربستان، به دنبال افزایش باج‌خواهی‌ از سعودی‌ها می باشد و آنها را «لای منگنه» گذاشته است.

نکته جالبی که در این بین وجود دارد این است که ترامپ هیچ‌گاه در بازی باج‌خواهی از عربستان مبهم و رمزآلود عمل نکرد و به طور علنی سعودی ها را می دوشید، ولی بایدن سعی در دوشیدن مخفی سعودی ها دارد و به دنبال فریب اذهان مردم جهان می باشد.