صدها پرونده رسوایی اخلاقی کلیسای کاتولیک اسپانیا روی میز واتیکان

 روزنامه ال پائیس در گزارشی نوشت: کلیسا تحقیقات گسترده‌ای که تا کنون در اسپانیا بی سابقه بوده است را در مورد ۲۵۱ نفر از کشیش ها و اعضای کلیسا و موسسات مذهبی متهم به تجاوز جنسی به افراد زیر سن قانونی که ال پائیس در سه سال گذشته جمع‌آوری کرده و پیرامون آن‌ها تحقیق کرده، آغاز کرده است.

ماتئو برونی سخنگوی واتیکان در بیانیه ای اعلام کرد  پاپ این اسناد را دریافت کرده و اعلام کرده است که بررسی‌ها «مطابق با قوانین متعارف فعلی، که به طور مناسب در سال های اخیر به روز شده است، پیش برود».

در این گزارش ۳۸۵ صفحه‌ای که خبرنگار ال پائیس دوم دسامبر و در سفر به یونان به طور مستقیم به پاپ فرانسیس تحویل داده است، «اتهامات و شهادت‌ها مربوط به حقایقی است که بین سال‌های ۱۹۴۳ و ۲۰۱۸ رخ داده است».

«کنفرانس اسقف های اسپانیا» بر اساس بیانیه ای که روز یکشنبه منتشر شد، به نوبه خود ضمن ابراز «علاقه مندی و تمایل خود برای انجام تحقیقات در مورد همه موارد سوء استفاده»  همه قربانیان را تشویق به ارائه شکایت کرد. سخنگوی کنفرانس اسقف های اسپانیا گفت که از سال ۲۰۰۱، واتیکان تاکنون ۲۲۰ شکایت از خشونت جنسی در کلیسای اسپانیا دریافت کرده است. این در حالی است که روزنامه اسپانیا می‌نویسد «در سه سال اخیر بیش از ۶۰۰ ایمیل شکایت دریافت کرده است».

در گزارش ال پائیس که در انتقاد آشکار با آمار «کنفرانس اسقف‌های اسپانیا» است، آمده است: گزارش ال پائیس در سه سال فراتر از آمارهای کنفرانس در ۲۰ سال است. آماری که حتی فراتر نیز می‌رود.

به نوشته ال پائیس، قدیمی‌ترین مورد در این گزارش مربوط به سال ۱۹۴۳ و جدیدترین آن مربوط به سال ۲۰۱۸ است. چنانچه بر اساس داده‌های ما که در غیاب آمار رسمی ارائه شده است، ۲۵۱ مورد جدید را به موارد قبلی اضافه کنیم، شمار موارد سوء استفاده و خشونت و بدرفتاری اعضای کلیسا، دست‌کم به ۶۰۲ مورد ‌می‌رسد. همچنین از دهه ۱۹۳۰ تا کنون یکهزار و ۲۳۷ نفر قربانی شده اند که ارائه این میزان از تعداد قربانیان بر اساس معیارهای سختگیرانه و فقط شهادت مستقیم افراد آسیب دیده و شاهدان انجام شده است.

صدها پرونده رسوایی اخلاقی کلیسای کاتولیک اسپانیا روی میز واتیکان

در سال‌های اخیر، افشای گزارش‌ها از رسوایی‌های کلیسا در کودک‌آزاری، بدرفتاری، سوء استفاده و خشونت جنسی، بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده و به تیتر رسانه‌های اروپایی تبدیل شده است.

به نوشته دویچه وله، گزارش کمیسیون مستقل تحقیق پیرامون سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک فرانسه،  بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰ مجموعا ۳۳۰ هزار مورد خشونت جنسی در کلیساهای این کشور روی داده است.

کلیسای کاتولیک لهستان نیز در آخرین گزارش درباره سوء استفاده جنسی از کودکان، ۲۹۲ تن از اعضای وابسته به خود را به بدرفتاری با ۳۶۸ دختر و پسر زیر سن قانونی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ متهم کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز تحقیقاتی به خواست واتیکان در مورد احتمال وجود سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک آلمان صورت گرفت. این تحقیقات به این نتیجه رسید که بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۳۶۰۰ کودک در معرض تعرض یا آزار جنسی توسط کشیشان کاتولیک قرار گرفتند.