پیام‌ آزمایش‌های موشکی و مانور بزرگ مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی

اتاق عملیات مشترک گروههای مقاومت در غزه آماده می شود تا قبل از پایان سال جاری میلادی، مانور نظامی بزرگی تحت عنوان «الرکن الشدید -۲» را برگزار کنند؛ مانوری که هدف  آن، ارتقای آمادگی رزمی و افزایش هماهنگی بین گروههای مختلف نظامی فلسطین است.

شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی به ابعاد این مانور پرداخت و نوشت، غزه این روزها شاهد تحرکات چشمگیر از سوی مقاومت و نشستهایی در سطوح عالی است. آخرین نشست نیز بین جنبشهای مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی بود که در آن، فرماندهان نظامی عالیرتبه از دو جنبش حضور داشتند.

به گزارش الجزیره، هدف این نشست، ارتقای سطح هماهنگی بین حماس و جهاد اسلامی و اطلاع از ارتقای توانمندیهای نظامی گروههای مقاومت بود. با توجه به این تحرکات و برای آمادگی جهت برگزاری مانور بزرگ، مقاومت، صبح روز یکشنبه،  تعداد زیادی آزمایش موشکی به سمت دریا انجام داد.

در همین ارتباط،؛ حازم قاسم، سخنگوی حماس به الجزیره گفت: «این آزمایش‌ها در چارچوب تلاش مستمرِ گردان‌های القسام و مقاومت برای ارتقای سامانه موشکی خود و در اختیار داشتن همه ابزارهای قدرت و توسعه آن از نظر کمی و کیفی است تا همیشه برای هر تحول احتمالی، آماده باشد».

وی تأکید کرد، در جریان «نبرد شمشیر قدس»، رژیم صهیونیستی فقط موفق شد به بخش کوچکی از توانمندی‌ها و امکانات مقاومت آسیب وارد کند و به محض توقف جنگ، مقاومت فلسطین به سنگرهای خود بازگشت تا بتواند توانمندی نظامی خود را بازیابی کند.

سخنگوی حماس همچنین گفت: «در کنار یک جنگ واقعی در سطح اطلاعاتی و امنیتی بین مقاومت و اسرائیل- هدف از این مانور، بهبود ابزارهای مقاومت و اطمینان مستمر از آمادگی است... گردان‌های القسام و گروههای مقاومت از ارتقاء قدرت موشکی -به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سلاح‌های خود- دست بر نمی‌دارند و انواع موشک‌های (بومی) خود را از نظر بُرد، قدرت تخریب و دقت آزمایش می‌کنند».

پیام‌ آزمایش‌های موشکی و مانور بزرگ مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی

قاسم خاطر نشان کرد، رزمایش «الرکن الشدید-۲»  زیر نظر اتاق عملیات مشترک - که از جناح‌های نظامی در غزه تشکیل شده است -برگزار خواهد شد. لذا چنین رزمایشی این پیام را به دشمن صهیونیستی مخابره خواهد کرد که همچنان وضعیت مقاومت، مطلوب است و قادر است که از ملت خود دفاع کند.

رزمایشهای مقاومت و نمایش طرحهای هجومی

این در حالی است که گردانهای عزالدین قسام، چند روز پیش، یک مانور نظامی به نام «درع القدس» (سپر قدس) برگزار کردند. ناظران تأکید دارند  که هدف از این مانور، نمایش «طرح های تهاجمی» است. سال گذشته نیز در همین روزها بود که اتاق عملیات گروههای مقاومت رزمایش «الرکن الشدید» را برگزار کرد که در آن زمان، «نخستین و بزرگترین» رزمایش در نوع خود بود

در همین ارتباط، «محمود العجرمی» کارشناس علوم نظامی و امنیتی بر این باور است که بین فشردگی آزمایش‌های موشکی کنونی و تحرکات فعال مقاومت در غزه، با تهدیدهای شدید حماس علیه اسرائیل و انتقاد این جنبش از میانجی مصری ارتباط مستحکمی وجود دارد و این مسئله مربوط به کندی صهیونیستها در اجرای تعهدات خود در کاهش محاصره و تسریع در بازسازی نوار غزه است.

العجرمی به الجزیره گفت که حماس و جریان مقاومت غزه با انجام آزمایش این موشکها، در پی تحقق چند هدف هستند که مهمترین آن «اثبات جدیت در تهدیدها» است و اینکه حماس، تسلیم واقعیت تلخ غزه نشده و تسلیم باجخواهی رژیم صهیونیستی نخواهد شد؛ زیرا این رژیم قصد دارد مسئله بازسازی و کاهش محاصره را به پرونده تبادل اسرا مرتبط کند. 

وی با بیان اینکه، ظاهرا پیامهای مقاومت فلسطین به سرعت رسیده است، خاطر نشان کرد، همزمانی آزمایش‌ موشکی با آمادگی برای یک مانور نظامی بزرگ، با مشارکت گروههای مختلف مقاومت، حامل این پیام مهم است که بین گروههای مقاومت، درجه بالایی از هماهنگی وجود دارد که در صورت بروز هر گونه جنگ و درگیری، از آن استفاده خواهد شد که البته بروز چنین درگیری بعید نیست.

بر خلاف العجرمی، محافل نظامی صهیونیستی بر این باورند که ارتش این رژیم، «آماده هیچ جنگی در آینده نیست»؛ به نحوی که اسحاق بریک ژنرال بازنشسته صهیونیستی تأکید دارد که اگر این رژیم وارد جنگ شود، سناریوی وحشتناکتری در انتظار آن است.

به گفته این ژنرال صهیونیست، در صورت هر گونه جنگ، بیش از سه هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک خواهد شد. کما اینکه احتمالا فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ نیز دست به شورش خواهند زد و بخش اعظم زیرساختهای این رژیم نابود خواهد شد.