اردوغان از ثبات لیر خبر داد

رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که در حال حاضر مخالفان می‌خواهند لیر ترکیه را کنار بگذارند و پول این کشور را به دلار و یا یورو تغییر دهند.

وی افزود اما سپرده‌هایی که به لیره باشد در حال حاضر دو ضمانت دارد: یکی بانک مرکزی جمهوری ترکیه و دوم خزانه‌داری؛ بنابراین شهروندانی که سپرده‌های خود را به لیر ذخیره کنند ضرر نخواهند کرد.

وی همچنین گفت ابزار جدیدی که برای حفظ ثبات مالی ایجاد شده با قانون اساسی مغایرتی ندارد و نرخ ارز در این کشور به زودی تثبیت خواهد شد.

بنا به اعلام اردوغان، از زمان اعلام برنامه جدید مالی دولت ترکیه تاکنون، سپرده‌های بانکی مردم به لیر، به میزان ۲۳.۸ میلیون افزایش پیدا کرده است. همین امر سبب تقویت لیره ترکیه شد که در هفته‌های اخیر در حال جابه‌جایی رکورد سقوط خود بود.

به گزارش رویترز، در هفته اخیر، و پس از سخنرانی اردوغان، هر لیر ترکیه که با ۱۸.۴ دلار آمریکا دادوستد می‌شد، اکنون دربرابر ۱۱.۸ دلار آمریکا قرار دارد.

جهش اخیر در ارزش پول ملی ترکیه در راستای سیاست مالی جدید اعلام شده از سوی دولت اردوغان است. بر این اساس، اگر شخصی پول خود را به لیر در حسابی مدت‌دار پس‌انداز کند، در صورت ضرر به خاطر افزایش قیمت دلار، مابه‌التفاوت آن را از خزانه‌داری یا بانک مرکزی دریافت خواهد کرد.

اردوغان از ثبات لیر خبر داد

این جبران زیان از سوی خزانه‌داری و بانک مرکزی مردم ترکیه را وادار کرد تا ۹۰۰ میلیون دلار خود را به لیره تبدیل کنند.

گفتنی است نرخ لیر در سال جاری ۴۵ درصد کاهش یافته است و مردم ترکیه اخیراً درصدد دادوستد لیره خود با دلار و یورو بوده‌اند. همچنین درپی افزایش روز افزون تورم در این کشور، اخیراً ترکیه شاهد اعتراضات گسترده مردم بوده است.