دادگاه فدرال عراق، تحت فشارهای خارجی قرار دارد

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق خبر داد که اخبار درز کرده حاکی از این است که نتایج انتخابات، دوشنبه هفته جاری، تأیید خواهد شد.

شبکه خبری العهد به نقل از الخزعلی گزارش داد: « سفیر آمریکا [در عراق]، ۲۵ دسامبر (چهارم دی ماه) را به عنوان روز تأیید نتایج انتخابات تعیین کرده بود».

وی با بیان اینکه دادگاه فدرال، زیر فشارهای خارجی قرار دارد، تصریح کرد: «اگر بررسی شکایت‌ها، در توان دادگاه [فدرال] نبود، باید از جلسه نخست این مسئله را اعلام می‌کرد».

دادگاه فدرال عراق، تحت فشارهای خارجی قرار دارد

این مسئول عراقی خاطر نشان کرد، گزارش شرکت آلمانی، دروغ کمیساریای انتخابات و نماینده سازمان ملل را بر ملا می‌کند و دستگاه «1000-C» عامل تقلب در انتخابات است.

الخزعلی با اشاره به اینکه، این دستگاه، هدیه‌ای از سوی جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق بوده است، تصریح کرد، هیچ نهاد حکومتی، با بررسی دستگاه مذکور، موافقت نکرد.

وی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات، باطل است، تصریح کرد، کارشناسان و دانشگاهیان عراقی باید این دستگاه را بررسی کنند.

در همین ارتباط، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق یکم دی ماه جاری با حضور در دادگاه فدرال، ادله جدیدی برای اثبات تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی را ارائه کرد که در دهم اکتبر (۱۸ مهر) در این کشور، برگزار شد.

وی در جلسه دادگاه فدرال عراق تصریح کرد: «کمیساریای عالی انتخابات عراق، پنج میلیون شهروند را به دلیل عدم تعویض کارت‌های انتخاباتی از شرکت در این انتخابات محروم کرد.ضمن این‌که بسیاری دیگر از شهروندان به علت اختلال در دستگاه‌ها از رأی دادن محروم شدند.

العامری همچنین خواستار بازشماری دستی آرا در چهار دایره انتخاباتی، ابطال کلیه نتایج به دست آمده در دوایری که از دستگاه C۱۰۰۰ برای شمارش آراء استفاده شده و نیز بازشماری آرای آن‌ها با دستگاه‌های C-۹۰۰ شد.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.