4 مرگ اومیکرونی در آلمان

کرونا و بخصوص سویه جدید اومیکرون در روزهای کریسمس و در آستانه سال نوی میلادی با سرعت هر چه تمام تر اروپا را در می نوردد تا بیش از پیش این روزها را برای شهروندان تلخ و ناگوار کند.

سویه جدید اومیکرون به سوئیس هم رسیده و بیمارستان ها دوباره شروع به پر شدن کرده اند. بخصوص شرایط در بخش های مراقبت های ویژه در شهر لوسرن متشنج است. مقامات بهداشتی در این کشوردرباره بدتر شدن اوضاع هشدار می دهند.

گویدو گراف یکی از مقامات بهداشتی در این کشور در این باره گفته است شرایط تریاژ در بیمارستان ها هنوز شکل نگرفته اما از قبل قابل پیش بینی است. دراین میان نهادهای بهداشتی برای کنترل اوضاع از ارتش کمک خواسته اند. در بسیاری شهرهای سوئیس در حال حاضر نیروهای ارتش در زمینه واکسیناسیون کمک می کنند.

بر اساس گزارش اداره فدرال بهداشت عمومی در سوئیس و لیخن اشتاین روزدوشنبه 36261 مورد ابتلای جدید به کرونا در عرض96 ساعت گزارش شده است و سویه اومیکرون به سرعت در این کشور در حال گسترش است.

غلبه اومیکرون در سوئیس و هلند

اومیکرون در سوئیس و هلند هم به ویروس غالب کرونا تبدیل شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده از طرف نهادهای بهداشتی در این کشورها حدود 55 درصد موارد ابتلا به کرونا در سوئیس و بیش از نیمی از موارد ابتلا در هلند ناشی از سویه اومیکرون است.

پاتریک ماتیس، رئیس بخش مدیریت بحران و همکاری بین المللی در اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس اعلام کرده که حدود 40 مورد آلودگی به اومیکرون در کشور دیده شده که با وجود دریافت واکسن تقویتی در بیمارستان بستری شده اند.

موسسه بهداشت عمومی در هلند هم پیش بینی کرده که در چند هفته آینده تعداد پذیرش در بیمارستان ها دوباره افزایش یابد.

4 مرگ اومیکرونی در آلمان

تداوم اعتراضات خشونت بار ضد محدودیت های کرونایی در آلمان

تشدید مقررات کرونا در روزهای پایان سال، اعتراضات گسترده‌ای را دامن زده است. دوشنبه 27 دسامبر، اولین روز پس از تعطیلات کریسمس، شهرهای مختلف ایالت مکلنبورگ فورپومرن، در شمال شرقی آلمان صحنه تظاهرات 15 هزار نفر بودند.

در اعتراضات این ایالت حداقل 9 مورد جرم و تخلف، از جمله مقاومت در برابر بازداشت، ضرب‌و جرح، خسارت به اموال و استفاده از نشانه‌ها و نمادهای سازمان‌های غیرقانونی تروریستی ثبت شد.

تظاهرات ضد کرونایی بیشتر در شهرهای شرقی آلمان بر پا شدند. در ایالت براندنبورگ حدود 9 هزار نفر، در شهر هاله حدود 1500 نفر و در شهر گرا در ایالت تورینگن نیز حدود 2 هزار نفر علیه مقررات کرونا تجمع کردند. در شهر ماینس، مرکز ایالت راین‌لند فالتس 150 نفر به خیابان آمدند.

در شهر باوتسن ایالت زاکسن، پلیس با ترقه، مواد آتش‌زا و بطری مورد حمله قرار گرفت. خبرگزاری آلمان به نقل از پلیس نوشته که حداقل 10 مامور در این حملات آسیب دیده‌اند.

آلمان در حال حاضر با موج پنجم کووید19 دست و پنجه نرم می‌کند و نگرانی از گسترش سویه جدید اومیکرون در این کشور وجود دارد. ابتلا به اومیکرون در همه 16 ایالت آلمان مشاهده شده است.

دادگاه قانون اساسی آلمان هم از نهاد قانونگذار خواست "بدون وقفه" پیشگیری لازم برای حفاظت از معلولان و اولویت‌بندی درمان آن‌‌ها در پاندمی کرونا را تدارک ببیند. وزیر دادگستری گفت فورا لایحه‌ای در این زمینه تنظیم می‌کند.

پارلمان آلمان (بوندستاگ) باید "بدون وقفه" اقدامات پیشگیرانه‌ای در راستای حفاظت از انسان‌های دارای معلولیت و بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای را در اولویت‌بندی (تریاژ) ناشی از پاندمی‌ انجام دهند.

این تصمیمی است که دادگاه قانون اساسی آلمان اتخاذ کرد و بدین گونه طرح شکایت در مورد نقض قانون اساسی 9 شهروند معلول و دارای بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای را وارد دانست. شاکیان نگران هستند که در شرایط پاندمی کرونا، در صورت کمبود ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی، حق آن‌ها ضایع شود.