خانه‌نشینی ساکنان اروپا و آمریکا در تعطیلات سال نو

در حالی که بسیاری در جوامع غرب درپی لغو خدمات خطوط هوایی و ریلی برنامه تعطیلات شان را به طور غم انگیز تغییر می دهند، کارشناسان در سراسر جهان خواستار اعمال مجدد و به روز کردن تمهیدات کنترل کننده و همچنین واکسیناسیون گسترده برای جلوگیری از سرعت انتقال ویروس هستند.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) در گزارشی از وضعیت اروپا و آمریکا نوشت:  طبق آماری که روز پنجشنبه از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا منتشر شد، پنجاهمین هفته سال ۲۰۲۱ شاهد ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۸۳۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در اروپا و ۲۶ هزار و ۱۷۹ مرگ جدید ناشی از این بیماری بود.

این داده ها نشان داد که نرخ اطلاع رسانی ۱۴ روزه از موارد گزارش شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در اروپا تقریبا به ۶۲۹.۲ مورد رسیده است.

فرانسه که یکی از کشورهای به شدت خسران دیده از اومیکرون است، روز شنبه از ابتلا ۱۰۴ هزار و ۶۱۱ نفر جدید به این بیماری خبر داد که بالاترین میزان از زمان شیوع همه گیری در این کشور بود و مجموع موارد ابتلا را به بیش از ۹ میلیون نفر رساند

رسانه های محلی فرانسه گزارش دادند که تقریبا ۲۰ درصد از موارد ابتلا جدید در این کشور به اومیکرون مرتبط است.

آمار رسمی منتشر شده در روز جمعه از انگلیس حاکی است که ۱۲۲ هزار و ۱۸۶ مورد دیگر ابتلا طی یک دوره ۲۴ ساعته گزارش شده و رقمی که برای اولین بار از آغاز همه گیری در این کشور، رکورد ۱۲۰ هزار ابتلا روزانه را شکسته است.

این کشور در مجموع حدود ۷۰۰ هزار مورد ابتلا و ۸۱۰ مورد مرگ را در هفته منتهی به روز جمعه به ثبت رساند که به ترتیب به میزان ۴۸.۲ درصد و ۲ درصد از هفته قبل از آن بیشتر است.

همچنین روز جمعه در اسپانیا ۷۲ هزار و ۹۱۲ مورد ابتلا جدید به کرونا گزارش شد که رکوردی بالا برای سومین روز متوالی است. در ایتالیا نیز ۴۴ هزار و ۵۹۵ مورد ابتلا برای روز پنجشنبه به ثبت رسید که بالاترین تعداد روزانه ای که تاکنون ثبت شده است.

وضعیت هولناک در آمریکا نیز مشهود است. داده های وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نشان می دهد که بیش از ۶۹ هزار نفر در شب کریسمس به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ در بیمارستان بستری شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرد که اومیکرون عامل ۷۳ درصد از موارد ابتلا جدید در سراسر این کشور و حتی ۹۰ درصد در برخی از مناطق است.

برای بسیاری از اروپایی ها و آمریکایی ها، افزایش موارد ابتلا به کووید–۱۹ ناشی از شیوع اومیکرون، ضربه ای به برنامه فصل تعطیلات شان بود، زیرا هنوز به طور دردناکی در حال هضم این واقعیت هستند که باید پروازها، هتل ها و رزروهای تعطیلات شان را لغو کنند.

خانه‌نشینی ساکنان اروپا و آمریکا در تعطیلات سال نو

وب سایت رهگیری پروازها موسوم به «فلایت‌اَوِر» اعلام کرد که تنها در روز دوشنبه، ۴۶ پرواز از شرکت بریتیش ایرویز لغو شد.

به گزارش رسانه های آلمانی، شرکت هواپیمایی لوفتهانزا آلمان نیز اعلام کرد ۱۰ درصد از برنامه پروازهای زمستانی اش را لغو می کند.

مقام های ناوگان ریلی در هلند و بلژیک نیز تصمیم به لغو حرکت روزانه قطارها به دلیل افزایش موارد ابتلا کارکنان یا قرنطینه گرفتند.

فلایت‌اَوِر همچنین اعلام کرد که در مجموع یک هزار و ۳۳ پرواز روز دوشنبه در داخل آمریکا، به این کشور و از این کشور لغو شد و ۲ هزار و ۹۸۲ پرواز نیز به دلیل کمبود خدمه به تاخیر افتاد.

با این حال، کارشناسان و مقام های مربوطه هشدار می دهند که ممکن است شرایط در آینده حتی بدتر از این شود.

به گفته آرنود فونتانت متخصص همه گیرشناسی و عضو شورای علمی فرانسه، شیوع اومیکرون، بسیار سریع و به ویژه در میان جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله شایع است.

وی افزود: انتظار داریم در ماه ژانویه (دی – بهمن)، صدها هزار مورد جدید در روز مبتلا شوند.

در آمریکا، مقام های بهداشتی هشدار داده اند که اومیکرون خطر درگیر کردن بیمارستان ها و کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی را دربردارد.

بسیاری از بیمارستان های آمریکا همین حالا هم به ویژه با بیمارانی که واکسن نزده اند و کسانی که مراقبت های لازم را در طول همه گیری به تاخیر انداخته اند، پر شده است.

افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر نیز باعث کمبود تست های کووید – ۱۹ شده است.

این شرایط برخی کشورهای اروپایی را بر آن داشت تمهیدات کنترل کننده را سخت تر کنند.

به گزارش رسانه ها، اسپانیا، یونان و ایتالیا در میان افزایش موارد ابتلا به اومیکرون، دستور زدن ماسک در فضای باز را صادر کرده اند.

در این میان، آمریکا دوره قرنطینه را برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی مبتلا به کووید کوتاه کرده که دلیل آن کمبود نیروهای بیمارستانی عنوان شده است.

در میان درخواست های جهانی برای ترویج واکسیناسیون، سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که واکسن می تواند باعث محافظت شود، اما زدن ماسک و پرهیز از قرار گرفتن در جاهای شلوغ برای دوری از ابتلا در فصل تعطیلات، از الزامات است.

این سازمان روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد: هنوز مشخص نیست اومیکرون به چه راحتی پخش می شود، علائم آن تا چه حد جدی است یا چطور بر سطح محافظتی واکسن ها تاثیر می گذارد.

این سازمان تاکید کرد برای محافظت از خود و دیگران، باز گذاشتن پنجره ها و شستن دست ها ضروری است.