افزایش قیمت برق و گاز در ترکیه در آستانه‌ی سال نو میلادی

ترکیه امروز (شنبه) قیمت برق را به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برای خانوار‌ها و شرکت‌ها افزایش داد. قبوض ماهانه گاز طبیعی نیز با افزایش قیمت همراه شد. این افزایش برای مصارف صنعتی تولید برق ۱۵ درصد گزارش شده است.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه گفت: قیمت برق برای خانوار‌های کم مصرف برای سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد و برای مشترکان تجاری پرمصرف بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توزیع کننده ملی گاز ترکیه نیز اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای مصارف مسکونی ۲۵ درصد و برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد در ژانویه افزایش می‌یابد. این در حالی است که پس از سقوط ارزش لیر، تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به بالای ۲۱ درصد جهش کرد و در ماه دسامبر از ۳۰ درصد گذشت.

با این وجود، خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت تجارت ترکیه گزارش داد که با همه گیری کرونا و تاثیر منفی شیوع این ویروس، حجم صادرات ماهانه و سالانه ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی و بر اساس برنامه میان مدت اقتصادی به بیش از ۲۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

افزایش قیمت برق و گاز در ترکیه در آستانه‌ی سال نو میلادی

به گزارش این خبرگزاری، حجم صادرات ترکیه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیارد دلار و در ماه نوامبر به ۲۱.۵ میلیارد دلار رسید. حجم صادرات این کشور در بین ماه‌های ژانویه و نوامبر با ۳۳.۸۲ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۰ به ۲۰۳ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار رسید.

ارزش برابری لیر ترکیه در برابر ارز‌های خارجی طی ماه‌های گذشته بنا به دلایلی چون دخالت مستقیم رئیس جمهور در امور اقتصادی به ویژه بانک مرکزی و همچنین پافشاری وی بر ادامه سیاست‌های اقتصادی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آنرا مضر می‌دانند، سیر کاهشی به خود گرفته است.