زمان خروج آمریکا از عراق فرا رسید

روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی ادعای خروج آمریکا از عراق و حواشی آن پرداخت. به نوشته این روزنامه، برنامه خروج آمریکا از عراق برای ۳۱ دسامبر برنامه ریزی شده بود که علی رغم این مسئله، هیچ نظامی ایالات متحده از این کشور خارج نخواهد شد و این نیروهای اشغالگر فقط تغییر عنوان می‌دهند.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات پنتاگون ، اعلام کرد که بدون اینکه حتی یک نظامی از عراق خارج شود، نقش «مستشاری» به آنها اختصاص داده می‌شود و این به این معنی است که بحث خروج کاملاً فرمالیته است که با نگاهی به گذشته و بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق در سال ۲۰۱۴، مشخص می‌شود که هیچ گاه بحث خروج از این کشور در کار نبوده است.

طبق گزارش «پی بی اس نیوز آوِر» (PBS NewsHour)، «حسن علی» یکی از نظامیان «کتائب حزب الله » با اشاره به این مطلب که ۳۱ دسامبر، آخرین روز برای نظامیان آمریکایی در عراق خواهد بود، گفت: چنانچه آنها داوطلبانه نروند، به زور اینجا را ترک خواهند کرد. با گروه‌های مقاومت روبرو می‌شوند و ما به سال ۲۰۰۳ برمی گردیم. نیروهای حشد شعبی بر ضد داعش و در عین حال برضد آمریکا هستند. آمریکا در عراق یک اشغالگر است و ما اشغال کشورمان را نمی‌خواهیم.

پی بی اس نیوز آوِر همچنین گفت کاری که ایالات متحده و نیروهای ائتلاف انجام خواهند داد این است که امکان مأموریت فراهم نمایند. آنها مشاوره و اطلاعات ارائه خواهند کرد اما در کنار عراقی‌ها در مراکز عملیات خواهند نشست.

تعداد ۲۵ هزار نظامی آمریکایی در عراق به جهت ادعای فوق باقی خواهند ماند اما ادامه حضور آنها همچنان مورد مناقشه گروه‌هایی مانند کتائب حزب الله، حشد شعبی و دیگر گروه‌های مقاومت است.

«ابوالفضل» یک نظامی کتائب حزب الله در این باره گفت: وقتی آمریکا به ما حمله می‌کند، ما آنها را دشمن می‌دانیم زیرا یک نیروی عراق را هدف قرار می‌دهند.

وی افزود: مسئولیت ما کنترل سرزمین‌های عراق و مرزهایش است که از سوی دولت عراق تعیین شده است زیرا ما تحت پرچم عراق عمل می‌کنیم.

«نور احمد» نظامی دیگری از این گروه نیز گفت که به دلیل اشغال نظامی آمریکا، اوضاع امنیتی منطقه رو به وخامت رفته است.

xttkmjT2PoZO

کمیته هماهنگی مقاومت در عراق در بیانیه‌ای در ۳۰ دسامبر گفت که آنها به خروج نیروهای رزمی آمریکا که باید قبل از ۳۱ دسامبر این کشور را ترک کنند، اعتماد ندارند.

این بیانیه تاکید می‌کند: نیروهای آمریکایی اجرای خواسته مردم عراق را مبنی بر خروج کامل نظامیان خارجی از این کشور که پارلمان عراق تصویب کرده است، جدی نمی‌گیرند.

بیانیه مذکور همچنین هشدار می‌دهد که «مقاومت» به هر قیمتی شده آنها را مجبور به خروج خواهد کرد.

نمایندگان مجلس عراق در پاسخ به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و یار همرزمش ابومهدی المنهدس نایب رئیس حشد شعبی، به پایان حضور نظامیان بیگانه در این کشور رأی دادند.

«هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح در روز شنبه ۲۶ دسامبر گفت که خروج همه نیروهای رزمی آمریکایی از عراق «هدفی است که قابل معامله نیست».

وی در این باره گفت: پیام من به ارتش آمریکا و دولت عراق ساده و روشن است. شما باید به آنچه توافق شده عمل کنید. ما هیچ گونه دستکاری، تقلب یا تغییر مأموریت را نمی‌پذیریم.

عامری تاکید کرد: اگر نیروهای آمریکایی در عراق بمانند، باید عواقب تصمیم بد خود را بپردازند. ما حتی یک نظامی خارجی را چه در پایگاه عین الاسد و چه در الحریر، نه برای آموزش و نه برای مشاوره دادن نمی‌پذیریم.

وی همچنین تصریح کرد: چنانچه دولت عراق به مربیان و مستشاران نظامی نیاز دارد، باید قراردادی تنظیم شود که «مکان، تعداد و وظایف» آنها را مشخص کند.

سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که یک هیئت امنیتی عراقی در روزهای آینده به پایگاه الحریر در منطقه اربیل خواهد پیوست تا خروج پرسنل آمریکایی از این پایگاه را همراهی کند.

طبق ادعای ائتلاف آمریکایی، هدف اصلی نظامیان آمریکایی و ائتلاف ارائه خدمات مستشاری و توانمندسازی نیروهای عراقی برای نابودی دائمی داعش است.

با این حال، پیام یادشده کاملاً رسا و واضح است. مردم عراق نمی‌خواهند نیروهای آمریکایی در کشورشان باشند، حالا چه به عنوان مستشار باشد و یا تحت هر عنوان دیگری. آیا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این پیام را خواهد شنید؟