زندان های پرازدحام فرانسه در انتظار اقدام دولت برای مقابله با گسترش کرونا

فرانسه یکی از شلوغ ترین زندان های اروپا را دارد. همین مساله که فاصله زیاد تا استانداردهای حقوق زندانیان را سبب شده است هر از گاهی به شکلی خبرساز می شود.  دو سال پیش فرانسه در دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل رعایت نشدن شرایط حبس برای زندانیان به دلیل همین ازدحام جمعیت، محکوم شد. این بار این ازدحام به دلیل اوج گیری مجدد ویروس کرونا و خطری که سلامت زندانیان را تهدید می کند، خبرساز شده است.

 

پایگاه اطلاع رسانی «لا کروآ» در مطلبی با اشاره به انتظارها در مورد اعلام تدابیری چون آزادی های مشروط و پیش از موعد برای کاهش تعداد زندانیان با توجه به اوج گیری اُمیکرون، نوشت: در سال ۲۰۲۰ و با آغاز همه گیری ویروس کرونا تدابیری از این دست اعمال شده بود اما امروز با اینکه چندین مورد ابتلای گروهی به کرونا در زندان ها اعلام شده است، هنوز وزارت دادگستری واکنشی نشان نداده است.

بر پایه این گزارش از ماه مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ (اسفند تا خرداد) با اتخاذ تدابیر ویژه در فرانسه، تعداد مبتلایان از ۷۱ هزار نفر به ۵۸ هزار نفر کاهش یافت و امروز بار دیگر این رقم ۷۰ هزار نفر اعلام می شود. این در حالی است که ۱۱۵ درصد فضای زندان های فرانسه یعنی ۱۰ هزار نفر بیش از فضای موجود، پر شده است. همچنین گفته می شود که قابلیت انتشار سویه جدید ویروس کرونا به نام اُ میکرون بیش از سویه های قبلی است.

روز ۲۷ دسامبر (۶ دی ماه) آزمایش ۳۷۰ زندانی مثبت اعلام شد. همچنین از ۴۱ هزار پرسنل اداری زندان، ۴۴۸ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده اند. همین اخبار سبب شد تا کارزاری برای تست کرونا در زندان های فرانسه شکل بگیرد که نتایج آن هنوز اعلام نشده است.     

مقامات مسئول در مورد تحت کنترل بودن شرایط در زندان ها گفته اند که از زندانیان در بدو ورود آزمایش های لازم به عمل می آید. در بیرون از سلول هم زندانیان موظف به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هستند. همچنین محل ملاقات و فعالیت های ویژه هم مناسب سازی شده است. در صورت ثبت نمونه مثبت ابتلا هم فرد و کسانی که با وی در ارتباط بوده اند قرنطینه می شوند.

زندان های پرازدحام فرانسه در انتظار اقدام دولت برای مقابله با گسترش کرونا

با این حال بسیاری ابتلای گروهی جدید در زندان را امری جدی می دانند و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته را ناکافی می دانند.