مرگ یک نظامی اوکراینی همزمان با هشدار آمریکا به روسیه

همزمان با هشدار آمریکا به روسیه درباره پیامدهای حمله به اوکراین ، ارتش اوکراین از کشته شدن یکی از نظامیان خود در درگیری با جدایی‌طلبان هوادار روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، ارتش اوکراین غروب شنبه به وقت تهران در بیانیه‌ای با ادعای اینکه جدایی‌طلبان هوادار روس طی ۲۴ ساعت  گذشته سه حمله علیه مواضع این کشور انجام داده‌اند، اعلام کرد که یکی از نظامیان اوکراینی در جریان این حملات کشته شد. گزارش شده است که جدایی طلبان از نارنجک انداز و سلاح های سبک استفاده کرده‌اند. ارتش اوکراین به جزئیات بیشتری از چگونگی کشته شدن این نظامی اشاره نکرد.

مرگ یک نظامی اوکراینی همزمان با هشدار آمریکا به روسیه

« ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی سال نوی خود گفت که پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین همچنان هدف اصلی اوست.

 رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که روسای جمهور آمریکا و اوکراین فردا یکشنبه در بحبوحه تقویت قوای نظامی روسیه در مرز با اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد. یک مقام کاخ سفید آمریکا با اعلام گفت‌و‌گوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که این رایزنی نشان از تعهد آمریکا در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین دارد و قرار است این دو در زمینه تقویت قوای نظامی روسیه در مرز با اوکراین  و تنش زدایی در منطقه گفت‌وگو کنند.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفته بود که در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره حمله این کشور به اوکراین هشدار داده است. وی گفت: «من این را برای  پوتین شفاف ساختم که در صورت حمله به اوکراین، ما تحریم‌های شدیدی علیه روسیه خواهیم داشت و حضورمان در اروپا با متحدان ناتو را افزایش خواهیم داد.»

چند مقام آمریکایی نیز روز جمعه به تشریح تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن پرداختند. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این تماس تلفنی گفت: «بایدن از روسیه درخواست کرد تنش‌ها در اوکراین را کاهش دهد.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا در سخنانی از حمایتهای کشورهای غربی از جاه طلبی‌های نظامی اوکراین شدیدا انتقاد کرد.

لاوروف  گفت، اعضای ناتو به طور سیستماتیک در حال سوق دادن اواکراین به سمت تبدیل شدن به یک پایگاه نظامی علیه روسیه هستند و از قلمروی این کشور برای انجام تمرینات نظامی و رزمایشهای خود استفاده می‌کنند. وی افزود، اگر امسال ۷ رزمایش برگزار کردند، طبق قانونی که پارلمان اوکراین تصویب کرده است آنها در سالهای آینده ۱۰ رزمایش برگزار خواهند کرد و ۱۰ رزمایش برنامه ریزی شده است.