ترور نافرجام نخست وزیر هائیتی

در مراسم عشای ربانی به مناسبت ۲۱۸امین سالگرد استقلال هائیتی، آریل هنری، نخست وزیر این کشور، در کلیسایی در شهر گونایوس مورد سوء قصد قرار گرفت.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، یک گروه مسلح به سمت نخست وزیر هائیتی تیراندازی کردند که در جریان این حادثه دست کم یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. در این حادثه آسیبی به هنری وارد نشد.

روزنامه «دومینیکن تودی» توضیح داد که در زمان تیراندازی تنها مقامات محلی و دولتی در آنجا حضور داشتند. پس از این سوء قصد نافرجام، مقامات هائیتی همه رویداد‌های دیگر را که به سالگرد استقلال اختصاص داشت، لغو کردند.

رسانه‌های هائیتی چند روز قبل هشدار باند‌های محلی به نخست وزیر مبنی بر شرکت در هر گونه رویداد در گونایوس را مخابره کرده بودند.

ترور نافرجام نخست وزیر هائیتی

پیش از این، جوونل مویس، رئیس جمهور سابقی هائیتی نیز مورد سوء قصد قرار گرفته بود. با این حال، مظنون ترور وی به مقامات این کشور تحویل نشد و به کلمبیا فرستاده شد. تلاش هائیتی برای استرداد این مظنون دو بار به در بسته خورد.

گفتنی است، آریل هنری، سیاستمدار و جراح مغز و اعصاب اهل هائیتی است که از ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱ به عنوان نخست وزیر موقت این کشور فعالیت می‌کند. او بعداً به دلیل امتناع از همکاری با مقامات بر سر ارتباطش با یکی از مظنونان ترور رئیس جمهور هائیتی، درگیر یک جنجال رسانه‌ای شد.