بن سلمان به دنبال درخواست از اردوغان درباره خاشقجی است

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد، برای سفری در ماه آینده میلادی به عربستان در پی گزارشها درخصوص دعوت محمد بن سلمان از او، برنامه ریزی کرده است. این اقدام تلاشی برای غلبه بر تنشهای بین دو کشور که بعد از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول در سال ۲۰۱۸ هر چه بیشتر تشدید شدند، به حساب می‌آید.

خاشقجی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ وارد این کنسولگری عربستان شد تا اسناد و مدارک مورد نیاز برای ازدواج با خدیجه چنگیز، نامزد ترکیه‌ای خود را بگیرد، اما هرگز از آنجا بیرون نیامد.

مقامات ترکیه ادعا کرده‌اند که خاشقجی در داخل این کنسولگری کشته شده و جسد او را با اره استخوان تکه تکه کرده‌اند. مقامات آمریکا و سازمان ملل نیز این ادعاها را تایید کرده‌اند. بقایای جسد او هنوز پیدا نشده است.

همچنین یک گزارش اطلاعاتی سازمان سیا که از حالت طبقه بندی شده خارج شد مستقیما پای ولیعهد عربستان را به قتل خاشقجی باز کرد.

دادگاهی در ترکیه مشغول محاکمه ۲۶ تبعه عربستانی مرتبط با این پرونده قتل به صورت غیابی است و تاریخ بعدی محاکمه برای هشتم ژوئیه تعیین شده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی ۱۱ نفر را به دلیل آنچه شرکت در "عملیات عوامل خودسر" برای قتل خاشقجی می‌خواند محاکمه کرد. در دسامبر ۲۰۱۹، دادگاه کیفری ریاض پنج نفر از آنها را به اعدام محکوم کرد. سه نفر دیگر از آنها هم به حبس محکوم شدند.

بن سلمان به دنبال درخواست از اردوغان درباره خاشقجی است

گاردین چند روز پیش گزارش داد، گمان می‌رود چندین نفر از اعضای جوخه تروری که خاشقجی را کشتند، در ویلاهای مجلل در یک مجتمع امنیتی تحت اداره دولت عربستان زندگی می‌کنند.

این نشریه گزارش داد که عربستان سعودی دیدار بین ولیعهد این کشور و اردوغان را تایید نکرده است، اما منابع آگاه به این تلاش‌ها به این رسانه گفته‌اند که رهبران دو کشور هفته‌ها برای انجام شدن این دیدار تلاش کرده‌اند.

به گزارش  وال استریت ژورنال، در حالی که هدف بن سلمان ممکن است کاستن از مسائل دیپلماتیک و تخفیف دادن روایت از قتل خاشقجی باشد، اردوغان ممکن است به انگیزه کمک به رفع بحران ارزی ترکیه به دنبال برگزاری این دیدار باشد.