دولت قزاقستان استعفا کرد

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان ، در پی افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری، استعفای دولت را پذیرفت و  اعلام کرد که دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد و وزیران نتوانستند تورم را کنترل کنند.

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز (چهارشنبه) در جلسه‌ای برای بررسی تحولات اخیر این کشور و وضع اجتماعی و اقتصای این کشور، عسکر مامین، نخست وزیر این کشور استعفای خود را ارائه داد و رئیس جمهور با استعفای او موافقت کرد.

توکایف در این جلسه دستور اعمال نظارت دولتی بر قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل را برای مدت شش ماه و کنترل قیمت کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات عمومی به مدت ۱۸۰ روز صادر کرد.

پس از افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ اعتراضات مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کم کم به شهر‌های بزرگ از جمله آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شد. قابل ذکر است که با تشدید اعتراضات مردمی در قزاقستان به افزایش قیمت سوخت، مقامات دولتی اقدام به اعلام وضعیت فوق العاده در دو شهر آلماتی و مانگیستاو کردند.

دولت قزاقستان استعفا کرد

این اعتراضات امروز نیز ادامه دارد و وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد بیش از ۲۰۰ تظاهر کننده بازداشت شده اند و ده‌ها نفر دیگر در جریان تظاهرات زخمی شده اند.