آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با روسیه در زمینه استقرار موشک‌ها و رزمایش‌ها

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده گفت‌وگو در مورد محدودیت‌های استقرار موشکی و رزمایش‌های نظامی در اروپا در جریان مذاکرات این هفته با روسیه بر سر اوکراین است.

به گزارش شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز»، « آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه به وقت تهران گفت: «اقدامات اعتمادسازی وجود دارد، اقداماتی برای کاهش خطر وجود دارد که اگر متقابل انجام شود، فکر می‌کنم واقعاً می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد و نگرانی‌ها را برطرف کند.»

وزیر خارجه آمریکا  در ادامه گفت: «در مورد استقرار نیروها و سطح نیروها ما توجه نمی‌کنیم. برعکس، اگر روسیه مرتکب تجاوز مجدد علیه اوکراین شود، من فکر می‌کنم این یک چشم‌انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خود را در امتداد جناح شرقی خود، یعنی کشورهایی که با روسیه هم مرز هستند، تقویت کند.»

آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با روسیه در زمینه استقرار موشک‌ها و رزمایش‌ها

وی ادامه داد: « وقتی صحبت از دامنه و مقیاس رزمایش‌ها به میان می‌آید، مواردی که در معاهده نیروهای متعارف در اروپا به آن پرداخته شده و روسیه آن‌ها را نقض کرده است، مواردی است که می‌توانیم به آنها نگاه کنیم.»

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا انتظارات در مورد نتایج سریع را کاهش داد. بلینکن گفت:  فکر نمی‌کنم در روزهای آتی شاهد پیشرفت‌هایی باشیم.»

هیات‌های ایالات متحده و روسیه قصد دارند یکشنبه‌ و دوشنبه در شهر «ژنو» گفت‌وگو کنند. انتظار می رود مذاکرات آمریکا و روسیه روز چهارشنبه با مذاکرات بین روسیه و ناتو در بروکسل و مذاکرات بیشتر بین سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز پنجشنبه در شهر «وین» در اتریش دنبال شود. ایالات متحده نیز در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

یک دیپلمات ارشد مسکو در فاصله یک روز مانده به گفت‌و‌گوهای روسیه و آمریکا در ژنو سوئیس اعلام کرد که مسکو امیدی به این مذاکرات ندارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه نشست مسکو و واشنگتن  در ژنو اعلام کرد که روسیه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و هیچ امتیازی نخواهد داد.

وی گفت که مسکو از سیگنال‌های واشنگتن و بروکسل پیش از این نشست در مورد ضمانت‌های امنیتی پیشنهاد شده توسط روسیه «بسیار ناامید» است.

وزارت خارجه روسیه اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۱ (ماه گذشته میلادی) به دنبال تشدید تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین، دو پیش‌نویس درباره ضمانت‌های امنیتی بین روسیه، ایالات متحده و ناتو ارائه کرد.

در این پیش‌نویس‌ها، روسیه به آمریکا پیشنهاد داد که متعهد شود در جمهوری‌های سابق شوروی که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌های نظامی ایجاد نکند و از گسترش این اتحاد به شرق خودداری کند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.