حضور تروریست‌هایی از خاورمیانه و افغانستان در درگیری‌های قزاقستان

« قاسم توکایف » رئیس‌ جمهور قزاقستان با اشاره به اتفاقات رخ داده در این کشور اعلام کرد که تروریست‌هایی از خاورمیانه و افغانستان در درگیری‌های قزاقستان حضور داشتند.

او در این باره گفت: قزاقستان بحران بزرگی را پشت سر می‌گذارد که بزرگترین بحران این کشور طی سی سال گذشته به شمار می‌رود. حوادث اخیر را عناصر خرابکار برنامه ریزی و سازماندهی کرده تا در کشور کودتای نظامی به راه بیندازند.

در همین راستا ارلان کارین، وزیر امور خارجه قزاقستان گفته بود که قزاقستان با یک حمله تروریستی ترکیبی با هدف بی‌ثباتی و کودتا در کشور مواجه است. کمیته امنیت ملی این کشور نیز از بازداشت دو گروه افراطی در آلماتی که اعضای آن در شورش‌های دسته جمعی شرکت داشتند، خبر داد.

حضور تروریست‌هایی از خاورمیانه و افغانستان در درگیری‌های قزاقستان

پیش از این نیز سلام العبیدی، رئیس دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه در واکنش به تحولات قزاقستان اعلام کرد که بعد از خروج آمریکا از افغانستان انتشار شبه نظامیان در منطقه قابل پیش‌بینی بود، اما نه در قزاقستان کشوری دور از افغانستان که دارای ثبات است. نکته قابل توجه این است که سازمان سیا (CIA) آمریکا سالیان سال است این کشور را مرکز فعالیت‌های خود در میان کشور‌های جدا شده از شوروی قرار داده است.

روسای جمهور چین و روسیه نیز در سخنانی تاکید کردند که در قزاقستان انقلاب رنگی در حال رخ دادن است که الگویی غربی دارد و این دو کشور به طور قاطعانه مخالف این مسئله هستند.