مسکو: بازی با آتش به نفع واشنگتن نیست

« سرگئی ریابکوف » معاون وزیر امور خارجه روسیه و «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع این کشور امروز (دوشنبه) با « وندی شرمن » معاون وزیر خارجه آمریکا در ژنو دیدار کرده و درباره مسائلی از جمله اوکراین بحث کردند.

این نشست امروز میان روسیه و آمریکا در ژنو برگزار شد و قریب به ۷ ساعت و نیم طول کشید.

در جریان نشست امروز ریابکوف خطاب به وندی شرمن اعلام کرد که روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد و هیچ دلیلی برای چنین قصدی وجود ندارد.

مسکو: بازی با آتش به نفع واشنگتن نیست

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در نشست خبری پس از مذاکرات امنیتی کشورش با آمریکا در ژنو گفت: به آمریکا توصیه می‌کنیم خطر تقابل را دست کم نگیرد. ما به ژنو آمده ایم تا از رسیدن به بن بست جلوگیری کنیم و بازی با آتش به نفع واشنگتن نیست.

وندی شرمن نیز اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد‌هایی را که برای این کشور موثر نباشند، رد می‌کند و برای مثال «درخواست روسیه برای عدم پذیرش اوکراین در ناتو و پایان دادن به همکاری امنیتی با این کشور» را نام برد.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین با بیان آنکه آمریکا به کسی اجازه نمی‌دهد که سیاست در‌های باز ناتو را به باد انتقاد بگیرد، افزود: «بهایی که مسکو در صورت حمله به اوکراین می‌پردازد، بسته‌ای از تحریم‌های مالی و سایر تحریم‌ها خواهد بود که صادرات این کشور را هدف قرار می‌دهد.»

شب گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با مسکو در زمینه رزمایش نظامی و محدودیت‌های استقرار موشکی خبر داد و افزود: «اقداماتی برای کاهش خطر هست و اگر دو طرف به آن پایبند باشند می‌تواند به کاهش تنش منجر شود و نگرانی‌ها نیز از بین برود.»

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع در مورد تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس آمریکا باید متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به شرق خودداری کند.

در مقابل سرگئی ریابکوف پیش از نشست امروز در اظهاراتی اعلام کرده بود که روسیه تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهد شد و پیش از مذاکرات ژنو هیچ امتیازی را نخواهد داد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز معتقد است که مذاکرات امنیتی این هفته با روسیه ممکن است همه مسائل را به یکباره حل نکند، اما همچنان می‌تواند راهی برای جلوگیری از درگیری فراهم کند.