688 آمریکایی قربانی قهر طبیعت

دانشمندان فدرال روز دوشنبه اعلام کردند که سال 2021 سال فاجعه‌بار و مرگبار دیگری به لحاظ بلایای طبیعی و آب و هوایی در ایالات متحده بود. اداره ملی اقیانوسی و جوی NOAA گزارش داد که ۲۰ فاجعه جداگانه رخ داده که هر یک حداقل یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. 

طبق این گزارش، در مجموع هزینه بلایای ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ از ۱۴۵ میلیارد دلار فراتر رفت که جایگاه سوم به لحاظ پرهزینه‌ترین را ثبت کرد. سال ۲۰۲۱ همچنین سال مرگباری برای آمریکا بود: حداقل ۶۸۸ آمریکایی در بلایای طبیعی جان باختند. این بیشترین تلفات ناشی از بلایا برای ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تاکنون و بیش از دو برابر ۲۶۲ مورد سال گذشته بوده است.

688 آمریکایی قربانی قهر طبیعت

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، مرگ و میرها بیشتر نتیجه گرمای شدید تابستان در شمال غربی اقیانوس آرام، سرمای شدید در جنوب در طول یخبندان فوریه، توفان آیدا در بسیاری از ایالت‌ها و وقوع گردباد دسامبر در جنوب بوده است.

به گفته این سازمان دولتی، ۲۰ رویداد در سال ۲۰۲۱ دومین رکورد مجموع بلایا، دو مورد کمتر از ۲۲ رویداد سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد. 

به گزارش شبکه «یواس‌ای‌تودی»، بلایای سال ۲۰۲۱ شامل هشت رویداد آب و هوایی شدید، چهار رویداد طوفان استوایی، سه توفان گردباد، دو رویداد سیل، یک رویداد خشکسالی/موج گرما، یک رویداد توفان زمستانی/موج سرما و یک رویداد آتش‌سوزی جنگلی است که شامل آتش‌سوزی ویرانگر مارشال در دسامبر ۳۰ در شهرستان بولدر، کلرادو می‌شود.

طبق گزارش این رسانه، دانشمندان مدت‌هاست که می‌گویند تغییرات آب و هوایی ایجاد شده به دست انسان، آب و هوای شدید را ناخوشایندتر و پرتکرار می‌کند و با رویدادهای آب و هوایی شدید و مرگبار مرتبط است. 

برخی از کارشناسان غیر مرتبط با این گزارش نیز تغییرات آب و هوایی را مستقیما مقصر شدت فجایع آب و هوایی سال می‌دانند.

«راشل کلیتوس» از اتحادیه دانشمندان نگران گفت این گزارش بر این واقعیت تأکید می‌کند که چگونه بحران آب و هوا در حال حاضر بر زندگی مردم و اقتصاد در هر منطقه‌ای از آمریکا تحت گذاشته است. 

«آدام اسمیت» اقلیم‌شناس و اقتصاددان که فجایع آب و هوایی با خسارات میلیارد دلاری را برای اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا گردآوری می‌کند، گفت: اگرچه سال ۲۰۲۰ رکورد بیشترین فاجعه‌های میلیارد دلاری را ثبت کرد، اما به نظر می‌رسد این بلایا در سال ۲۰۲۱ شدیدتر از سال ۲۰۲۰ بود.

این اداره گزارش سال ۲۰۲۱ خود را روز دوشنبه منتشر کرد که همچنین رکورد چهارمین سال گرم در آمریکا را ثبت کرد. طبق این گزارش، سال ۲۰۲۱ با گرم‌ترین دسامبر در تاریخ ایالات متحده به پایان رسید.

اواخر آذرماه توفان و گردبادهای مرگبار در چند ایالت آمریکا حداقل ۸۸ نفر را به کام مرگ کشاند و باعث اعلام وضعیت اضطراری شد. 

اواسط شهریورماه هم توفان «آیدا» در سراسر آمریکا ۶۳ نفر را به کام مرگ کشاند و مشکلات زیادی از جمله قطعی گسترده برق را برای شهروندان ایجاد کرد. 

اخیراً بیش از ۲۳۰ مجله پزشکی - از جمله Lancet و JAMA - سرمقاله‌ای را منتشر کردند و هشدار دادند که بحران آب و هوایی «بزرگترین تهدید برای سلامت عمومی جهان» است و از رهبران جهان خواستند که اقدام کنند.