خیز بلند «الکاظمی» برای نخست‌وزیری

در سایه پیامدهای نخستین نشست پارلمان پنجم عراق و ادامه وضعیت آشفتگی سیاسی این کشور، تحرکات « مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر پیشبرد امور و دیدارهای او با سران فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی، تردیدها را در مورد وجود یک موضوع مورد توافق و خیز او برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری را افزایش می‌دهد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «العهد»، طی چند روز اخیر، الکاظمی دو بار به استان نجف اشرف سفر کرده است. این ملاقات‌ها  به دلیل زمان‌بندی آن، حامل اهداف و پیام‌های خاصی است.

پیش‌توافق

«غضنفر البطیخ» عضو «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، در گفت‌وگو با العهد تصریح کرد: اقدامات مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشبرد امور همراه با برخی تصمیمات و تحرکات اخیر وی، حکایت از توافق با مقتدی الصدر برای نخست‌وزیری مجدد است.

وی افزود: هدف از تغییر استاندار نجف و اهتمام ورزیدن به این استان، در راستای حمایت از این توافق است. مرکز تصمیم‌گیری سیاسی که زمانی در کربلا بود، امروز به نجف اشرف انتقال یافته است.

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دولةالقانون»، تحالف قوی الدوله (شامل ائتلاف النصر و جریان حکمت ملی)، جنبش عطاء، حزب الفضیله و ... است.

البطیخ در ادامه گفت که دولت اکثریت در حقیقت همان دولت توافقی است و به نوعی طی آن، بر سر پست‌ها و مناصب توافق می‌شود. داده‌های موجود بیانگر آن است که الکاظمی برای بار دوم به نخست‌وزیری می‌رسد، همان‌طور که محمد الحلبوسی به این هدف دست یافت. احزاب برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر، نقشه روسای قوای سه‌گانه را پس از شهادت «ابومهدی المهندس» نائب‌ رئیس سازمان الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

خیز بلند «الکاظمی» برای نخست‌وزیری

هدف؛ کسب تایید

«محمد خوشناو» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت‌وگو با العهد تصریح کرد که الکاظمی پس از ریاست مجدد الحلبوسی بر پارلمان، به دنبال نخست‌وزیری مجدد است. سفرهای اخیر الکاظمی و دیدارهایش با گروه‌های سیاسی در چارچوب تحرکات سیاسی برای کسب تایید لازم به منظور نخست‌وزیری مجدد می گنجد.

نجف اشرف، دیروز (چهارشنبه) شاهد ترافیک شدیدی در خیابان‌ها به دلیل سفر نخست‌وزیر پیشبرد امور به این شهر بود. مردم نجف نارضایتی شدید خود را از فلج شدن کامل ترددها در بسیاری از خیابان‌های حیاتی این استان به دلیل تدابیر شدید امنیتی اعلام کردند.

«علی الفتلاوی» دیگر عضو الاطار التنسیقی در خصوص دیروز روز سه‌شنبه الکاظمی با «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق گفت که این دیدار با هدف ایجاد شکاف در کمیته هماهنگی شیعیان صورت گرفت. آن‌چه که در جلسه نخست پارلمان عراق روی داد یک نمایش بود که ملت عراق را فریب نمی‌دهد.

«حیدر البرزنجی» تحلیلگر سیاسی عراق نیز در خصوص تحرکات الکاظمی گفت: مشغول شدن الکاظمی به تلاش برای دستیابی به نخست‌وزیری مجدد در کنار دخالت آمریکا برای فعالسازی نقش گروه‌های تروریستی به منظور نشان دادن یک چهره شکننده از وضعیت امنیتی کشور برای باقی‌ماندن نیروهای نظامی آن در عراق، از مهمترین دلایل قربانی شدن عراقی‌های بی‌گناه طی حملات تروریستی اخیر است.

الکاظمی از ۷ می ۲۰۲۰ در پست نخست وزیری عراق پس از کشمکشی چند ماهه در پی استعفای «عادل عبدالمهدی» کار خود را آغاز کرد. او سرپرست پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق بود که از ژوئن سال ۲۰۱۶ تا زمان انتخاب به عنوان نخست‌وزیر در این پست فعالیت داشت.