رکوردزنی موارد بستری کودکان در آمریکا و انگلیس در پی موج اُمیکرون

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد بستری شدن کودکان در بیمارستان در ایالات متحده و انگلیس در بحبوحه گسترش شیوع اُمیکرون در حال رکوردزنی است، اما هنوز نقش دقیق کرونا در این ارتباط مشخص نیست. 

طبق گزارش وبگاه خبری «هیل» به نقل از این روزنامه آمریکایی، در حالی که انگلیس در ماه اوت شاهد اوج بستری مرتبط با کرونای ۱۶۰ کودک در بیمارستان برای کودکان ۵ سال و کمتر بود، این تعداد در هفته منتهی به ۹ ژانویه به ۵۷۶ نفر رسید.

اوایل ماه ژانویه، «روشل والنسکی» مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) گفت که موارد بستری مرتبط با کرونای کودکان در ایالات متحده رکوردزنی کرده است. 

براساس داده‌های این مراکز، در هفته منتهی به اول ژانویه، ۴.۳ بستری مرتبط با کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار  کودک زیر ۴ سال وجود داشت. علاوه بر این، حدود ۱.۱ بستری در بیمارستان به ازای هر ۱۰۰ هزار کودک ۵ تا ۱۷ ساله وجود داشت، گرچه هر دو این تعداد کمتر از نرخ بستری ۱۴.۷ برای بزرگسالان بالای ۶۵ سال بود.

این روزنامه گزارش داد که پزشکان معتقدند افزایش موارد بستری کودکان در بیمارستان به شدیدتر بودن سویه (اُمیکرون) مربوط نمی‌شود، بلکه به احتمال زیاد به این واقعیت مربوط است که این سویه سرایت بالایی دارد. با این حال، مشخص نیست که آیا عدم دسترسی برخی سنین به واکسن نقشی در این افزایش داشته یا خیر.

وال استریت ژورنال گزارش داد همچنین مشخص نیست که چه میزان از بستری شدن یک کودک در بیمارستان را می‌توان به کرونا نسبت داد یا علت اصلی آن چیست. همچنین پزشکان هنوز در حال تعیین چگونگی تأثیر نوع اُمیکرون بر کودکان هستند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون کرونا نسبت به انواع قبلی شدت کمتری دارد. «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد پزشکی بایدن اواخر ماه گذشته در یک نشست توجیهی در کاخ سفید با اشاره به داده‌های اولیه بیمارستانی ایالات متحده و تحقیقات بین‌المللی گفت: ما اکنون به طور غیرقابل انکار می‌دانیم که این یک ویروس بسیار قابل انتقال است. این را از ارقامی که می‌بینیم، می‌دانیم. اما نشانه‌ها حاکی از شدت کمتر اُمیکرون در مقابل دلتا است.

 پیش‌تر، یک مقام کاخ سفید گفت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا استقرار سریع پرسنل پزشکی نظامی را برای حمایت از بیمارستان‌هایی که در حال حاضر با انبوه موارد ابتلا به کرونا به دلیل شیوع گسترده سویه اُمیکرون در ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کنند، در نظر دارد.

والنسکی مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ در آمریکا روز چهارشنبه گفت: افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون منجر به تعداد بالای مجموع بستری‌ها در بیمارستان شده و بیمارستان‌ها مجبور هستند بیماران بیشتر و بیشتری را در بحبوحه چالش‌های مرتبط با نیروی انسانی و مواجهه با یک ویروس بسیار قابل انتقال که سلامت کارکنان درمانی را هم تهدید می‌کنند، بپذیرند.

طبق این گزارش، در این هفته ۱۰۰۰ پرسنل نظامی به بیمارستان‌های شش ایالت نیویورک، نیوجرسی، اوهایو، رود آیلند، میشیگان و نیومکزیکو اعزام می‌شوند.

یک مقام کاخ سفید گفت که این علاوه بر بیش از ۸۰۰ پرسنل نظامی و اضطراری دیگر است که از روز شکرگزاری به ۲۴ ایالت اعزام شده‌اند و شامل بیش از ۳۵۰ پزشک نظامی، پرستار و درمانگر که به کارکنان بیمارستان‌ها کمک می‌کنند، می‌شود.

بیش از ۱۴۰۰۰ عضو گارد ملی آمریکا نیز در ۴۹ ایالت برای حمایت از مراقبت‌های بالینی، آزمایش‌ها و اقدامات مرتبط با واکسیناسیون فعال شده‌اند.

رکوردزنی موارد بستری کودکان در آمریکا و انگلیس در پی موج اُمیکرون

آمریکا در دو دوشنبه متوالی اخیر رکورد ابتلای روزانه در جهان را جابجا کرد. بر اساس آمار رویترز، ایالات متحده دوشنبه گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش کرد که رکوردی جدید در آمار ابتلای روزانه در جهان بود.

رکورد ابتلای روزانه قبلی یک میلیون و ۳۰ هزار مورد بود که دوشنبه هفته قبل از آن در آمریکا ثبت شد. در آمریکا هر دوشنبه به دلیل عدم گزارش بسیاری از ایالت‌ها در آخر هفته، موارد ابتلای زیادی گزارش می‌شود. 

در حالی که بیماری ناشی از سویه اُمیکرون به طور بالقوه شدت کمتری دارد، مقامات بهداشت و سلامت هشدار داده‌اند که تعداد زیاد ابتلاها می‌تواند سیستم‌های درمانی را تحت فشار قرار دهد که برخی از آنها همین حالاها هم در تلاش برای مدیریت افزایش بیماران و کمبود کارکنان هستند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» اخیراً با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا و فوتی‌های این ویروس در ایالات متحده گزارش کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با وعده شکست ویروس کرونا از طریق واکسیناسیون گسترده در سراسر آمریکا وارد کاخ سفید شد اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت.

طبق آمار پایگاه اطلاع‌رسانی و آماری worldometers، از ابتدای همه‌گیری کرونا در آمریکا بالغ بر ۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این میان، بیش از ۸۷۳ هزار تن جان خود را از دست‌داده‌اند. آمریکا به لحاظ ابتلا و مرگ و میر در صدر کشورهای جهان قرار دارد.