حمله پهپادی آمریکا به کابل جنایت جنگی تلقی شود

بازماندگان قربانیان هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا در کابل خواستار شناسایی این حمله به عنوان « جنایت جنگی » شدند.

وابستگان غیر نظامیان افغان که در ماه آگوست سال گذشته‌ میلادی در بمباران پهپادهای آمریکایی اعضای خانواده‌‌ خود را از دست دادند، به تازگی خواستار به رسمیت‌شناختن این حمله به عنوان «جنایت جنگی» و مجازات دستور دهندگان این حمله شدند.

ایمل احمدی، یکی از بازماندگان این حمله در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: «در فیلم می‌بینید که غیرنظامیان و کودکان را هدف قرار می‌دهند.»

او افزوده که آمریکایی‌ها‌ از طریق دوربین‌های‌شان می‌دیدند که کودکان در این خانه رفت‌وآمد دارند، اما به آن حمله کردند.

احمدی گفته است که ارتش آمریکا اعتراف کرد که اشتباه کرده است، اما کسی را به خاطر انجام این حمله مجازات نکرد. او تأکید کرده که این بمباران آمریکایی‌ها، مصداق جنایت جنگی محسوب می‌شود و باید عاملان آن مجازات شوند.

در جریان دو هفته تخلیه‌ کابل، نیروهای امریکایی مدعی شدند که یک پناهگاه گروه داعش را مورد حمله قرار داده‌اند، اما پس از حمله دیده شد که یک منزل مسکونی مورد حمله‌ی هوایی قرار گرفته است.

در همین حال روز چهارشنبه گذشته، یک رسانه آمریکایی ویدئویی از حمله پهپادی این کشور به یک منزل مسکونی در کابل چند روز پس از سقوط افغانستان توسط طالبان که در آن 10 تن از اعضای یک خانواده کشته شدند، را منتشر کرد.

نیویورک تایمز این ویدیو را از طریق شکایت علیه فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا به دست آورد و سپس آن را روز چهارشنبه، ۲۹ دی در وبسایت خود منتشر کرده است.

روزنامه گاردین به نقل از نیویورک‌تایمز گزارش داده است که این ویدیو شامل ۲۵ دقیقه فیلم از حمله پهپادهای آمریکایی بر یک منزل مسکونی است که در آن حمله 10 عضو یک خانواده از جمله هفت کودک جان باختند.

مقامات آمریکا در آن زمان اعلام کردند که عوامل داعش از این خانه قصد حمله دوباره به فرودگاه کابل را داشته‌اند، اما اندکی بعد پنتاگون این حمله را «اشتباه غم‌انگیز» خواند.

ویدیوی منتشرشده خودرویی را نشان می‌دهد که در داخل یک منزل پارک شده است و پس از حمله افرادی را نشان می‌دهد که در اطراف محل رویداد جمع شده‌اند.

گفتنی است که این حمله سه روز پس از حمله داعش بر کمپ باران در فرودگاه کابل انجام شد. آن زمان آمریکا مدعی شد که یک مخفیگاه داعش را هدف قرار داده است، اما بعدها معلوم شد که داعشی در کار نبوده و کشته‌شدگان اعضای یک خانواده از جمله هفت کودک بوده‌اند.

در حمله داعش بر فرودگاه کابل، نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

مصاحبه‌ها و کلیپ‌های ویدئویی جمع‌آوری شده نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که حمله پهپاد ریپر آمریکا به یک سدان سفیدرنگ در ۲۹ آگوست (هفتم شهریور ماه) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه «کابل» محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش که مسئولیت حمله‌ به اطراف فرودگاه کابل را برعهده گرفت و در آن ۱۳ نظامی آمریکایی نیز کشته شدند، نداشت.