کاهش کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت

دولت آمریکا برخلاف شعارهای لیبرالی و حمایت از نهادها و سازمان های بین المللی، طی همه گیری کرونا در جهان کمک به سازمان جهانی بهداشت را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. این کاهش چشمگیر حمایت‌های مالی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت به دلیل تصمیماتی است که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته شده و هنوز هم ادامه دارد.

به گفته خبرگزاری رویترز، آمریکا قرار بود حمایت مالی ۲۸۰ میلیون دلاری این کشور از سازمان جهانی بهداشت را در یک طرح بودجه‌ جای دهد، ولی به نظر می‌رسد دولت بایدن در مورد افزایش حمایت‌های مالی از این سازمان به شدت تردید دارد.

طبق داده‌های آماری سازمان جهانی بهداشت این سازمان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و در اوج همه گیری کرونا حدود ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از دولت آمریکا کمک‌های مالی دریافت کرده است.

کاهش کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت

به گفته دفتر داده‌های آماری سازمان جهانی بهداشت بودجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای این سازمان حدود ۸۹۳ میلیون دلار بود، این در حالیست که در سال گذشته تنها ۶۷۲ میلیون دلار به این سازمان تخصیص داده شده است. با این روند، دیگر آمریکا از حامیان اصلی سازمان جهانی بهداشت محسوب نمی‌شود و آلمان با بیش از یک میلیارد دلار حمایت مالی، به بزرگترین حامی این سازمان تبدیل شده است.