سی‌ان‌ان: بایدن حمله روسیه را قطعی دانست

کاخ سفید بامداد جمعه از تماس تلفنی « جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی وی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «بایدن بار دیگر بر آمادگی آمریکا و متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کرد. وی همچنین بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

بر این اساس، بایدن درباره کمک‌های آمریکا به اوکراین گفت: «آمریکا در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار کمک‌های توسعه‌ای و انسانی به اوکراین ارائه کرده است و در حال بررسی حمایت‌های کلان اقتصادی بیشتر برای کمک به اقتصاد اوکراین در میان فشارهای ناشی از انباشت نظامی روسیه است».

کاخ سفید توضیح داد: «بایدن تصریح کرد که با وجود خروج اعضای خانواده پرسنل سفارت آمریکا، این سفارتخانه در کی‌یف همچنان باز و کاملاً فعال است. دو طرف در مورد تلاش‌های دیپلماتیک برای هماهنگی در مورد امنیت اروپا بحث کردند و بر اصل "هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون اوکراین نخواهد بود" تاکید کردند».

بر اساس این بیانیه، بایدن همچنین حمایت آمریکا از تلاش‌ها برای حل اختلافات در چارچوب نرماندی را تکرار و ابراز امیدواری کرد که تعهد مجدد طرفین در ۲۶ ژانویه به مفاد آتش‌بس ژوئیه ۲۰۲۰ به کاهش تنش‌ها و پیشبرد اجرای توافق‌نامه‌های مینسک کمک کند.

سی‌ان‌ان: بایدن حمله روسیه را قطعی دانست

 

با این حال، یک مقام ارشد دولتی اوکراین در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی ارائه کرد.

«متیو چَنس» خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از این مقام اوکراینی که نامش فاش نشد، گزارش داد: «بایدن به زلنسکی گفت که حمله روسیه به محض ایجاد شرایط مناسب قطعی است. بایدن گفت که روسیه تلاش خواهد کرد تا کی‌یف را اشغال کند و از زلنسکی خواست برای این امر آماده شود».

دقایقی بعد «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش سی‌ان‌ان، گفت: «این [خبر] درست نیست. بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روس‌ها در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند. او قبلا هم این حرف را علناً گفته و ما هم ماه‌هاست که درباره آن هشدار داده‌ایم».

بامداد جمعه همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درخصوص اوکراین برای روز دوشنبه شد. 

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.