دلایل ایجاد جنگ ها چیست؟ شرایط بوجود آمدن جنگ ها

از زمانی که بشر بر روی کره خاکی پا گذاشته است، جنگ های زیادی را نیز تجربه کرده است. این جنگ ها همواره بین قبیله های مختلف، خانواده های مختلف، شهرهای مختلف و در نهایت کشورهای مختلف صورت می گرفته است. امروزه تنها شکل و شمایل جنگ ها تغییر پیدا کرده است، اما ماهیت آن ها به همان شکل چند صد هزار سال پیش باقی مانده است. امروز در این مطلب کوتاه قصد داریم تا به بررسی موضوعاتی پیرامون این مسئله و اخبار جهان و همچنین دلایل ایجاد جنگ های مختلف بپردازیم.

دلایل پیدایش جنگ ها

ابتدا باید بدانید که دلایل پیدایش جنگ ها در جوامع متمدن امروزی و جوامع اولیه، ظاهرا دارای تفاوت هایی هستند. این تفاوت ها سبب می شوند تا هم طول مدت جنگ ها و هم روش های جنگیدن با یکدیگر متفاوت شوند. در ادامه به بررسی دلایل مربوط به هر کدام از این جنگ ها خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد جنگ در جوامع اولیه

اینکه در جوامع اولیه به چه دلایلی جنگ ها ایجاد می شدند، گزینه و نکته بسیار مهمی است. به طور کلی می توان دلایل زیر را برای ایجاد جنگ در این تمدن ها برشمرد. به طور کلی 4 دلیل عمده و اساسی برای ایجاد جنگ ها در زمان های گذشته و پیش از دوران پیشرفت و شکوفایی تمدن ها وجود داشته است.

1-غارت و غنیمت

یکی از مهم ترین دلایل که سبب طمع کردن دولت های قدرتمندتر برای شروع جنگ می شده است، مربوط به غارت کردن کشورها و شهرهای دیگر به منظور دست یابی به غنائم و همچنین نیروی انسانی و منابع غذایی آن ها بوده است. در این مورد کشور مهاجم هیچگونه کمبودی ندارد، اما به دلیل حرص و ولع به مال اندوزی بیشتر و همچنین کشور گشایی ها، دست به شروع جنگ می زده است.

2-دفاع

دومین مورد جنگ ها مربوط به قبایل و کشورهایی می شد که از ترس حمله مهاجمان، دست به جنگ می زدند. در این مورد کشور مورد حمله صرفا به دفاع می پرداخت و در مواردی نیز سعی می کرد تا با حمله کردن به مهاجم، دفاع بهتری را از خود داشته باشد.

3-قدرت نمایی

یکی دیگر از دلایل ایجاد جنگ ها که در اخبار جهان مربوط به آن دوران نیز همواره در موردش و در بین مردم صحبت می شده است، مربوط به قدرت نمایی کردن یک دولت و یا یک کشور بود. این قدرت نمایی ها معمولا منتج به کشورگشایی ها، به اسارت کشیدن مردم کشور دیگر و همچنین آزار و اذیت هایی که در حق خانواده سلطنتی آن کشور می شده است.

4-مقابله به مثل

مورد بعدی در خصوص دلیلی به نام تقابل است. در تقابل کردن، یک کشور به کشور دوم حمله می کند و سبب بروز خسارت های جانی و مالی بسیاری می شود. این کشور می تواند دلایل مختلفی را برای این کارش داشته باشد، اما کشور دوم پس از گذشت مدت زمان کوتاه و یا طولانی و در زمانی که نیروی لازم برای جنگ را پیدا کرد، به کشور اولیه حمله می کند و این کار را نیز صرفا به عنوان یک تلافی انجام می دهد.

دلایل پیدایش جنگ ها در جوامع متمدن

اگر به حوزه اخبار جهان علاقه مند باشید، حداقل 20 درصد از اخبار را خبرهای مربوط به جنگ در این دوره و عصر نشان می دهد. در دوران مدرن نیز جنگ ها وجود دارند و صد البته دلایل مشخصی نیز برای آن ها وجود دارد.

1-قدرتمندی

اولین مورد مربوط به قدرتمندی یک کشور می شود. این موضوع بیشتر دلیل مربوط به جنگ هایی می شود که دو کشور در همجوار یکدیگر قرار دارند و یکی از آن ها احساس قدرت کرده و سعی می کند تا با نشان دادن قدرتش به دیگری، منافع و منابع بیشتری را به سمت خودش بکشد.

2-مذهب و فرهنگ

دومین موردی که می تواند جنگ های بسیار زیادی را رقم بزند، مربوط به مذهب و فرهنگ این کشورها می شود. اختلافات مذهبی و فرهنگی همواره سبب بروز جنگ و دعوا بوده اند.

دلایلی همچون استعمار، فرار از استعمار، خشم ملت ها بر سر موضوعات مختلف از یکدیگر و همچنین توسعه تسلیحات نظامی، همگی جز دیگر دلایلی هستند که برای جنگ ها در این عصر مدرن می توانیم در نظر داشته باشیم.

جمع بندی

دلایلی که سبب بروز جنگ ها می شدند را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. شناخت این دلایل که در حوزه اخبار مربوط به جهان قرار می گیرند، می توانند سبب شوند تا ما هم بهتر بتوانیم دلیل برخی از رفتارهای سیاسی را تشخیص دهیم.