مناقشه اوکراین، خطر تورمی جدید برای بانک مرکزی اروپا

هدف اصلی این نشست محدود کردن افزایش قیمت‌ها در منطقه یورو است که سال گذشته به دلیل افزایش قیمت انرژی و تأثیر کمبود محصولات و مواد اولیه پنج درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این میزان افزایش، بیش از دو برابر هدف تورمی است که بانک مرکزی اروپا برای خود در میان مدت یعنی ۲ درصد تعیین کرده است.

مقامات این مؤسسه پولی در حالی در فرانکفورت دیدار می‌کنند که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) به تازگی از افزایش نرخ بهره بانکی در آینده نزدیک خبر داده است.

ارقام مربوط به ماه ژانویه که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، مطمئناً کاهش این روند را نشان می‌دهد، اما نه به اندازه‌ای که مورد انتظار است.

اقتصاددانان انتظار دارند که نرخ بهره در نشست روز پنجشنبه در پایین‌ترین سطح خود باقی بماند و معتقدند که حافظان یورو از هموار کردن راه برای افزایش نرخ‌های بهره خودداری خواهند کرد که به نوبه خود باعث کاهش فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه روند افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کارستن برزسکی، اقتصاددان در بانک ING گفت: «چالش اصلی برای بانک مرکزی اروپا در سطح ارتباطات خواهد بود. این بانک هم باید موضع قویتر خود را در خصوص تورم تایید کند و هم اینکه هر گونه گمانه زنی درباره افزایش زودهنگام نرخ‌ها را دور نگه دارد.»

بانک مرکزی اروپا نمی‌خواهد اشتباه تاریخی سال ۲۰۱۱ را تکرار کند. این بانک در مواجهه با افزایش قیمت انرژی، نرخ‌های خود را افزایش داد و در نتیجه بحران بدهی‌های دولتی در منطقه یورو را تشدید کرد.

الگا بارتش، اقتصاددان ارشد موسسه بلک راک، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تورم در منطقه یورو تا حد زیادی ناشی از کمبود عرضه است و نه به دلیل تقاضای بیش از حد یا گرمای بیش از حد اقتصاد.»

کارستن برزسکی همچنین گفت: «به عبارت دیگر، هر گونه انقباض پولی به ارسال سریعتر کانتینر‌ها از آسیا به اروپا یا کاهش قیمت انرژی کمک چندانی نخواهد کرد.»

مناقشه اوکراین، خطر تورمی جدید برای بانک مرکزی اروپا

روسیه در واقع تامین کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا است. بخشی از این گاز از اوکراین می‌گذرد و خط لوله جدید گاز روسیه-آلمان «نورد استریم ۲» ممکن است در صورت مناقشه مسلحانه هرگز به بهره برداری نرسد لذا قیمت انرژی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

به موازات آن، در همه کشور‌های اروپایی نارضایتی حقوق بگیران در برابر کاهش قدرت خرید در حال افزایش است، موضوعی که محور اصلی مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده است.

در آلمان، برخی از رسانه‌ها به شدت از بانک مرکزی اروپا و رئیس آن کریستین لاگارد که به او نام مستعار «خانم تورم» داده اند، انتقاد کرده و می‌گویند که بانک مرکزی اروپا پس‌اندازکنندگان و مستمری بگیران را فقیرتر می‌کند.

نگرانی‌ها در ایتالیا متفاوت است. بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی Il Sole ۲۴ Ore، این کشور نگران افزایش قابل توجه نرخ با عواقب فوری بر اختلاف بین نرخ‌های استقراض آلمان و نرخ بهره خزانه داری ایتالیا است که می‌تواند فشار بر این کشور بسیار بدهکار را افزایش دهد.