آمریکا سرگردان برای جنگی دیگر

آمریکا که به گفته تحلیلگران و ناظران بین المللی، کشوری است که تنها کمتر از ۲۵۰ سال از عمر آن می گذرد و ۲۲۷ سال از این مدت را در جنگ، جنگ‌های داخلی یا بین‌المللی گذرانده است، اکنون پس از جنگ هایی همچون ویتنام و بحران‌آفرینی در عراق و افغانستان، شرق اروپا و اوکراین را کانونی برای ایجاد ارعاب و نا امنی با برافراشتن بیرق روسیه هراسی، انتخاب کرده است.

 

تارنمای  «هیپوتزس» ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ در تحلیلی نوشته بود: آمریکایی که ۲۳۹ سال از بوجود آمدن آن می گذرد، ۲۲۲ سال آن را در جنگ گذرانده است (اعلام استقلال آمریکا ۴ژوئیه ۱۷۷۶برابر با ۱۴تیر ۱۱۵۵هجری شمسی است).

آمریکا اکنون پس از  افغانستان که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به آن کشور حمله کرده بود  با گذشت نزدیک به ۲۰ سال با قدرت گرفتن و روی کار آمدن دوباره طالبان به یکباره از این کشور گریخت، با توجه به کاستن از تمرکز نظامی خود در منطقه خاورمیانه و رفتارهای جدید، نشان می‌دهد که  آرام و قراری برای راه اندازی جنگی دیگر اما این بار در گوشه‌ای از شرق اروپا ندارد و اکنون سرگردان برای جنگی دیگر است.

سی ان ان رسانه‌ای جنگ‌افروز

شبکه خبری سی ان ان باتوجه به سیاست کاری جدید واشنگتن برای ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا با کانون اوکراین، همان خط مشی خبری که در سال ۲۰۰۳ میلادی و پیش از وقوع جنگ عراق به کار بست را برای اوکراین در پیش گرفته است.

این رسانه تصویری آمریکا، ۱۳ اسفند گزارشی از  مناطق مرزی اوکراین با روسیه را برای مخاطبان خود به منظور آماده کردن افکار عمومی آمریکا و غرب برای جنگی دیگر، پخش کرد.

«کلاریسا وارد» (Clarissa Ward) خبرنگار باسابقه این شبکه که تجربه گزارش‌های خبری در سوریه با گروه تروریستی-تکفیری داعش و پس از خروج یکباره آمریکا از افغانستان با طالبان را در ارتباط با پایگاه‌های آمریکایی که به دست این گروه افتاده بود در کارنامه دارد، اکنون گزارشی از مناطق مرزی اوکراین با روسیه را تهیه کرده است.

او  در گزارش خود با نشان دادن سنگرهایی که از آنها بعنوان خط مقدم جنگ احتمالی اوکراین با روسیه نام برد، گفت: این سنگرها متروک بوده و نظامیان اوکراینی که دراین مکان به سر می‌برند، هیچ باوری به وقوع جنگ با طرف روسی ندارند.

خبرنگار این رسانه تصویری گفت: درحالی که در آن سوی مرزها،  روسیه با تجهیزات و قوای کامل مستقر شده است اما در این سمت، خبری از تجهیزات و ادوات سنگین دیده نمی‌شود.

ادعای تصرف ماریوپول اوکراین توسط روسیه

این خبرنگار سی ان ان که علاوه بر آشنایی بر زبان عربی به زبان روسی نیز تسلط دارد در گفت و گو با مردم شهر بندری « ماریوپول  » اوکراین ابراز تعجب کرد که کسی دراینجا نگران وقوع جنگ با روسیه نیست.

شهر بندری ماریوپول واقع در استان دونتسک در جنوب شرقی کشور اکراین

وی مدعی شد: شهر ماریوپول می‌تواند در عرض چند ساعت در صورت وقوع جنگ به تصرف قوای روسی در آید، اما مردم دراین شهر به زندگی روزمره خود می‌پردازند، فروشگاه‌ها باز و قفسه‌ها پر از مواد غذایی است و مردم دغدغه‌ای از بابت حمله روسیه به خاک خود ندارند.

شهروندان این شهر بندری اوکراین به این رسانه جنگ‌افروز گفتند که هیچ باوری به وقوع جنگ با روسیه ندارند و آمریکا در این‌باره مبالغه می‌کند؛ «کلاریسا وارد» خود افزود: آنها متوجه خطری فوری که از سوی روسیه آنها را در آن سوی مرز تهدید می‌کند، نیستند.

خبرنگار سی.ان.ان که  از فریب در جنگ عراق گفت

در حالی « کلاریسا وارد » با تهیه این گزارش  به دامن زدن روسیه هراسی برای وقوع یک جنگ در این بخش از اروپا در قالب یک پوشش خبری پرداخت که «نیک رابرتسون» دیگر خبرنگار ارشد  سی ان ان نیز چنین گزارشی را چند ماه پیش از وقوع جنگ عراق داده بود.

رابرتسون که هم اکنون به عنوان خبرنگار سی ان ان در مسکو به سر می‌برد، در  ۲۱ اسفند۱۳۹۱ در آستانه دهمین سالگرد آغاز تجاوز نظامی غرب به عراق به سرکردگی  آمریکا، درگزارشی که خود علیه خود تهیه کرده بود و از همین شبکه خبری پخش شد، اعتراف کرد که در کار گزارش خبری فریب ادعاهای دروغین مقامات انگلیسی و آمریکایی را خورده و بابت وقوع جنگی که خود وی و گزارش‌های خبری او بخشی از شعله‌ور ساختن چنین آتشی بوده است، وجدانی زخم خورده دارد.

نیک رابرتسون در ۲۱اسفند ۱۳۹۱ گزارش‌های قبل از جنگ عراق مورد انتقاد قرار داد

خبرنگار ارشد سی.ان.ان در این گزارش با بازگشت به گذشته و تهیه گزارش‌های خبری خود گفت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل پاسخ درستی به آنها نمی‌دادند و دسترسی به سایت‌هایی که احتمال وجود تسلیحات کشتار جمعی داشت، اندک بود.

رابرتسون اعتراف کرد نه بازرسان سازمان ملل و نه ما خبرنگاران نتوانستیم پاسخ مستقیمی برای وجود سلاح‌های کشتار جمعی بیابیم؛ همواره در این فکرم که چگونه امکان داشت این اتفاق نمی‌افتاد.

آمریکا سرگردان برای جنگی دیگر

فریب‌کاری رسانه‌های غربی و آمریکایی

«جو لومباردو» ، هماهنگ کننده ائتلاف ملی ضد جنگ (UNAC) در ۹ بهمن ماه 1400به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود:رسانه‌های غربی و آمریکایی همواره می‌گویند روسیه نیروهای خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و هرگز نمی‌گویند مسکو نیروهای خود را در مرزهای غربی خود مستقر ساخته است. حرف راست شنیدن در میان رسانه‌های آمریکایی بسیار سخت است.

وی به اسپوتنیک گفت: مسکو گسترش نظامی ناتو  و آمریکا به سمت مرزهای غربی روسیه را تهدید  علیه امنیت ملی خود می‌داند؛  حال آمریکا و ناتو  تمرکز نیروهای روسیه در مرزهای غربی آن کشور را دستاویزی برای تهدید اوکراین معرفی می‌کنند.

شکست سکوت از سوی پوتین

سرانجام ولادیمیر پوتین به سکوت خود درباره تلاش روسیه هراسی از سوی طرف آمریکایی که برای ایجاد کانون دیگری از جنگ و ناامنی بی‌تابی می‌کند، پایان داد و در ۱۲ بهمن ماه در یک کنفرانس خبری مشترک با «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان گفت: به ما قول داده شده بود که ناتو حتی یک اینچ هم به سمت شرق پیشروی نکند اما آنها ما را فریب دادند؛ مشخص است که نگرانی‌های اساسی روسیه از سوی ناتو نادیده گرفته شده است.

اوکراین بیشتر نگران آمریکا است تا روسیه

اقدام هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا برای خروج پرسنل سفارت این کشور در کی‌یف که به دنبال آن انگلیس و برخی کشورهای دیگر عضو ناتو هم از آن پیروی کردند؛ و بزرگنمایی وقوع جنگ قریب الوقوع از سوی روسیه علیه اوکراین، باعث هشیار شدن مقامات ارشد اوکراینی دراین باره شد، چرا که به گفته تحلیلگران و ناظران بین‌المللی، این امر خود باعث ایجاد ناامنی و فرار سرمایه ‌گذاری خارجی در این کشور می‌شود، اکنون مقامات کی‌یف بیشتر نگران اقدامات حامیان غربی خود به سرکردگی آمریکا هستند تا حضور نظامی روسیه در اطراف مرزهای خود.

به این ترتیب، ایالات متحده آمریکا که تنها 23 سال از عمر 250 ساله خود را بدون جنگ سپری کرده است، پس از ترک افغانستان، سرگردان ایجاد جنگ دیگری است تا خود را بدان مشغول ساخته و بودجه نظامی  ۷۵۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری  خود را مصروف آن دارد.