واشنگتن به امارات ناو و جنگنده می‌فرستد

آمریکا امروز چهارشنبه (۲ فوریه/ ۱۳ بهمن) در بیانیه‌ای اعلام کرده برای کمک به امارات متحده عربی در برابر حملات گروه انصارالله یمن به این کشور ناو و جنگنده اعزام خواهد کرد.

سفارت آمریکا در امارات متحده عربی طی بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده بعد از چندین حمله توسط حوثی‌های یمن به امارات «برای کمک به امارات در برابر تهدیدهای موجود»، ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده و جنگنده‌های پیشرفته به منطقه اعزام خواهد کرد.

مطابق بیانیه سفارت آمریکا تصمیم برای اعزام این تجهیزات نظامی بعد از تماس تلفنی میان «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا و «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی گرفته شده است. 

امارات متحده عربی یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که از سال ۱۳۹۴ یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. امارات روز گذشته برای سومین بار در هفته‌های گذشته هدف حمله موشکی قرار گرفت.

طبق بیانیه سفارت آمریکا ناوشکن «یو‌اس‌اس کول» به همراه نیروی دریایی امارات در ابوظبی پهلو خواهد گرفت و همزمان ایالات متحده جنگنده‌های نسل پنجم خودش را نیز در منطقه مستقر خوهد کرد.

واشنگتن به امارات ناو و جنگنده می‌فرستد

آمریکا، علی‌رغم متهم کردن مستمر ایران به حمایت تسلیحاتی از گروه انصارالله از زمان آغاز جنگ یمن به طرق مختلف از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت کرده است. در بیانیه روز چهارشنبه تصریح شده که استقرار این تجهیزات «پیام آشکاری است مبنی بر اینکه ایالات متحده به عنوان یک شریک راهبردی در کنار امارات ایستاده است.»

جنگ یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.