«پنج شنبه سیاه» در انگلیس

با افزایش ۵۰ درصدی سقف صورتحساب مصرف انرژی در انگلیس ، هزینه‌های زندگی در این کشور باز هم بالاتر رفت و رسانه‌ها از امروز به عنوان " پنج شنبه سیاه" نام بردند.

رسانه‌های انگلیس نوشتند آفجم (Ofgem)، نهاد ناظر بر انرژی در انگلیس با افزایش ۵۰ درصدی سقف صورتحساب انرژی از ماه آوریل در این کشور موجب شد تا هزینه مصرف انرژی در انگلیس به طور متوسط سالانه به یکهزار و ۹۱۵ پوند برسد.

روزنامه مترو در این باره نوشت: بانک مرکزی انگلیس نیز بزودی میزان بهره بانکی در این کشور را از ۲۵ صدم درصد به نیم درصد افزایش خواهد داد که همه دارندگان وام را متاثر خواهد کرد مگر اینکه میزان بهره خود را برای مدتی معین ثابت کرده باشند.

این نشریه انگلیسی افزود: مردم این کشور پیش از این هم به علت افزایش هزینه‌های زندگی و بالا رفتن صورتحساب‌های آب و برق و گاز و تلفن در تامین هزینه‌های زندگی با دشواری روبرو بودند و اکنون افزایش مالیات‌ها و بهای انرژی هم مزید بر علت خواهد شد.

روزنامه دیلی میرور هم نوشت با افزایش سقف صورتحساب انرژی در انگلیس، انتظار می‌رود به طور متوسط ماهانه ۵۳ پوند دیگر بر هزینه‌های خانوار‌های این کشور افزوده شود. به نوشته این روزنامه، با افزایش بهای انرژی از ابتدای ماه فوریه امسال، یک چهارم از ۲۲ میلیون خانوار این کشور وارد بحران می‌شوند.

«پنج شنبه سیاه» در انگلیس

این روزنامه افزود: بر اساس نتیجه نظرسنجی موسسه دلتا پل (Deltapoll)، اکنون هزینه‌های زندگی مهم‌ترین دغدغه مردم انگلیس است و نخستین بار از آغاز همه گیری کووید، اکنون همه گیری ویروس کرونا دیگر مهم‌ترین موضوع نگرانی مردم این کشور نیست.

در این نظرسنجی، ۸۳ درصد از مردم انگلیس گفته اند مهم‌ترین نگرانی شان، بالا رفتن هزینه‌های زندگی است؛ ۹ درصد گفته اند هم اکنون با "شدیدترین بحران مالی" روبرو هستند و نمی‌توانند اجاره مسکن را بپردازند، غذا بخرند و یا اقساط وام‌ها را بپردازند و یک چهارم از مردم گفته اند با افزایش بهای انرژی ماهانه تا ۳۰ پوند، به وضعیتی غیرقابل تحمل خواهند رسید و بیش از نیمی از مردم نیز گفته اند اگر ماهانه ۵۰ پوند بر هزینه‌های مصرف انرژی افزوده شود، تامین هزینه‌های زندگی شان ممکن نخواهد شد.