بلینکن به آسیا سفر می کند

وزیر امور خارجه آمریکا با وجود افزایش تنش ها پیرامون اوکراین ، به آُسیا سفر می کند و تحلیل گران سیاسی معتقدند این سفر نشانگر آن است که منطقه هند-اقیانوسیه حامی آمریکاست و در مقابل گسترش نفوذ چین، واشنگتن را در اولویت قرار می دهد. 

بدین ترتیب «آنتونی بلینکن » روز دوشنبه واشنگتن را به مقصد استرالیا ترک می کند و از ۹ تا ۱۲ فوریه (۲۰ تا ۲۳ بهمن)  در نشست ها و جلسات چهار کشور (کوآد) یعنی آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا شرکت خواهد کرد. 

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا در «فیجی» به دیدار رهبران جزایر اقیانوسیه خواهد رفت  و پس از آن در «هاوایی» با همتایان ژاپنی و کره جنوبی اش برای گفت و گو پیرامون مسائل کره شمالی دیدار خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد هدف از این سفرها ورود متحدان هند-اقیانوسیه و شرکای آمریکا به مسئله پیشرفت صلح،سازش، انعطاف و رفاه در سراسر این منطقه است. 

در ادامه این گزارش آمده است  برنامه این سفر درست زمانی اعلام شد که چین و روسیه شراکت راهبردی عمیق میان خود را روز گذشته برای به تصویر کشیدن توازن و تعادلی در برابر نفوذ جهانی شوم آمریکا اعلام کردند.

براساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا روز ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) آنتونی بلینکن در فیجی درباره مسائلی با محوریت بحران آب و هوایی، همه گیری کرونا، کمک رسانی در زمان بروز فجایع ، پیدا کردن  راهکار هایی در راستای افزایش تعهدات به اشتراک گذاشته شده برای دموکراسی،همبستگی منطقه ای و رفاه با رهبران جزایر اقیانوسیه به تبادل نظر و گفت و گو خواهد پرداخت. 

گفتنی است بلینکن نخستین وزیر امور خارجه آمریکا از سال ۱۹۸۵ است که  به فیجی سفر خواهد کرد.

یکی از مقام های ارشد آمریکا در مصاحبه ای با خبرنگاران گفت، برنامه دولت «جو بایدن»  این است تا با ابتکاری جدید جزایر اقیانوسیه را با متحدان و هم پیمانانش برای تشکیل  ائتلافی از کشورهای منطقه ای همراه کند تا جاه طلبی های آمریکا در این منطقه شامل مسائل اقلیمی، دریایی  و حمل و نقل و ترابری را افزایش دهد. 

«کرت کمبل» هماهنگ کننده آمریکایی هند-اقیانوسیه پیش تر گفته بود منطقه اقیانوسیه می تواند بخشی از دنیا باشد که  دارای پتانسیل "شگفتی های استراتژیکی" است. این اظهار نظر در واقع آشکارا به احتمال  برنامه ریزی چین برای تاسیس پایگاه هایی در جزایر اقیانوسیه اشاره کرده است. 

بلینکن به آسیا سفر می کند

وی در ادامه افزوده بود واشنگتن به اندازه کافی در منطقه کمک نکرده است و زمان بسیار کوتاهی باقی مانده است تا با استرالیا، نیوزیلند، ژاپن  و  دوست و متحدمان قدرت منطقه اقیانوسیه "فرانسه" گام هایی رو به جلو برای اجرای اهدافمان برداریم.