استقرار خودرو‌های زرهی اوکراین در مرز با روسیه

شبه نظامیان جمهوری لوهانسک اعلام کردند خودروهای زرهی اوکراین در منطقه مرزی دذونباس مستقر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوکراین بر خلاف بند سه اقدامات الحاقی، به استقرار سلاح و تجهیزات نظامی در مناطق مرزی خود ادامه می‌دهد.

طی ماه‌های گذشته و پس از اینکه روسیه از سوی ناتو و اوکراین متهم به استقرار نیرو در نزدیکی مرز و آماده شدن برای تهاجم شد، وضعیت در اطراف اوکراین بدتر شده است. با این حال، تعدادی از کشور‌های غربی، از جمله آمریکا، تدارکات نظامی به اوکراین را در این زمینه افزایش دادند.

روسیه به طور مداوم هرگونه طرح برای حمله به اوکراین را رد کرده و گفته است که حق دارد نیرو‌ها را به داخل خاک خود منتقل کند. مسکو همچنین حضور فزاینده ناتو در شرق اروپا را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

درگیری در شرق اوکراین در بهار ۲۰۱۴ پس از اعلام استقلال دونتسک و لوهانسک آغاز شد. مقامات اوکراین پس از کودتای فوریه ۲۰۱۴ تحت حمایت غرب در کی‌یف، عملیات نظامی را برای سرکوب نیرو‌های استقلال طلب در شرق این کشور آغاز کردند. این درگیری‌ها منجر به کشته شدن ۳۱ هزار نفر، زخمی شدن ده‌ها هزار غیرنظامی و آواره شدن بیش از ۲.۵ میلیون نفر از ساکنان خارجی و داخلی شد.

استقرار خودرو‌های زرهی اوکراین در مرز با روسیه

تنش کنونی درمرز بین روسیه و اوکراین سابقه‌ای ۹ ساله دارد. درگیری بین دو کشور از اواخر سال ۲۰۱۳ شروع شد. در آن زمان «ویکتور یانوکویچ» رییس جمهوری وقت اوکراین که طرفدار روسیه بود، مذاکرات بین کشورش با اتحادیه اروپا بر سر انعقاد اتحادیه تجاری و گمرکی را به حالت تعلیق درآورد. غرب‌گرایان اوکراین در نهایت موفق شدند رییس جمهور را از کشور فراری دهند و بحران بین اوکراین و روسیه از همین نقطه تشدید شد.